Paikalliset | 07.07.2022 08:54

Perinteinen linja-autotehdas uusiin käsiin, Carrus Delta Oy räätälöi bussimatkustamisen tulevaisuutta

  • Carrus Delta Oy:n tuore omistajanelikko Jani Tapanainen (vas.) Petteri Vuori, Harri Varjonen ja Timo Ojala istahtivat upouuden Volvo 9700 DD:n yläkerran etupenkkiin.

  • Tämä bussi, Volvo 9700 DD, lähtee Nuolemolta Tukholman lähiliikenteeseen.

Lieto Liedon Nuolemolla on valmistettu linja-autojen koreja vuodesta 1973. Autokori Oy:nä, Delta Planina, Carrus Oy:nä ja Volvo Bus Finlandina tunnetun yhtiön pitkässä historiassa seuraava vaihe alkoi heinäkuun alusta, kun yhtiössä ja laajemmin linja-autoalalla vuosikymmeniä toiminut nelikko hankki tehtaan omistukseensa. Yhtiön nimi on ollut vuodesta 2008 Carrus Delta Oy.

Premium-luokan kaksikerroksisia linja-autoja linjaliikenteeseen ja matkailukäyttöön rakentava Carrus Delta on toipumassa covid-pandemian aiheuttamasta shokista. Tilauskirjoissa on tekemistä ainakin tämän vuoden loppuun, ja nyt myydään vuoden päästä toimitettavia busseja.

—Covid runteli bussialaa rajusti. Uusien ajoneuvojen rekisteröinnit putosivat noin 60 prosenttia. Lopuista suurin osa oli julkisten toimijoiden etukäteen tekemiä tilauksia. Markkina tuntuu olevan nyt elpymässä, vaikka mistään patoutuman purkamisesta ei voidakaan vielä puhua, Carrus Deltan tuore toimitusjohtaja Petteri Vuori kertoo.

Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa ei ole vaikuttanut niinkään uusien linja-autojen kysyntään, mutta raaka-aineiden ja materiaalien saatavuuteen ja hintaan on.

—Jossain vaiheessa pulaa oli ihan tavallisesta alumiinista. Nyt sitä saa, mutta kovaan hintaan. Esimerkiksi puolijohteiden saatavuus on edelleen haastavaa, yhtiön materiaalijohtaja Timo Ojala kuvailee.

Tuotanto pyörii Nuolemon tehtaalla nyt normaalissa kesärytmissä. Yhtiö työllistää suoraan reilut 170 työntekijää, mutta työllistävä vaikutus ulottuu myös kymmeniin maakunnan alihankintayrityksiin.


Jatkuvaa paikallista kehittämistä


Carrus Deltan edelliset omistajat olivat hekin yksityishenkilöitä. Osakekauppaa valmisteltiin muutama kuukausi.

—Prosessia nopeutti se, että yhtiö sekä suunnittelu- ja tuotantoprosessit olivat meille entuudestaan tuttuja. Myös myyjät olivat tuttuja vuosikymmenten ajalta. Tiesimme siis jo etukäteen, mitä olimme ostamassa, Volvon Puolan bussitehtaalta Lietoon siirtynyt toimitusjohtaja Vuori sanoo.

Omistajanelikko on mukana yhtiössä yhtä suurilla osuuksilla, ja jokainen on myös päivätöissä tehtaassa. Puolet omistajista asuu vieläpä Liedossa: suunnittelu- ja tuotekehitysjohtaja Jani Tapanainen Littoisissa ja myynti- ja markkinointijohtaja Harri Varjonen Loukinaisten Nenämäessä.

—Tässä on tiettyä perheyritysmäistä jatkumoa, kun uudet omistajat tulevat yhtiön sisältä. Perusedellytys on palo ja intohimo bussiliikenteeseen ja usko sen tulevaisuuteen. Paikalliset omistajat ovat nyt myös yrityksen kasvot, Varjonen kertoo.

Yhteensä nelikolle on kertynyt osaamista linja-autoalalta noin sata vuotta, josta suurin osa nimenomaan Nuolemolta.

Yrityskaupan myötä henkilöstömuutoksia ei tule. Omistajanelikko kehuu henkilökuntaansa osaavaksi ja sitoutuneeksi, eikä tuotantolinjassakaan ole tiedossa välittömiä muutoksia.

—Jokaisessa yrityksessä on aina kehitettävää. Uskomme jatkuvaan muutokseen ja kehittämiseen, mutta isoja investointeja ei ole lähiaikoina tulossa. Carrus Delta on ollut hyvin hoidettu yritys jo aiemmin, Petteri Vuori toteaa.


Liedon bussit edelleen volvoja


Jos vaikka Turun Tienoo päättäisi hankkia uuden linja-auton, riittääkö soitto ja tilaus Carrukselle?

—Ihan niin se ei mene. Volvo Bussar Ab on meidän tärkein yhteistyökumppanimme, ja olemme maailman ainut Volvo-tuotemerkille busseja rakentava yhtiö. Jos Turun Tienoo haluaa ostaa Volvo-merkkisen bussin, kaupat tehdään Volvon kanssa. Tarkempi suunnittelu hoidetaan sitten täällä meillä yhteistyössä asiakkaan kanssa, Harri Varjonen kuvailee.

Kaikkien Liedossa rakennettavien bussien alustat tuodaan Volvon tehtaalta Ruotsin Boråsista.

Paitsi tehdas, Carrus Delta onkin yhä enemmän myös insinööritoimisto. Bulkilla ei suomalaisen valmistajan kannata kilpailla.

—Räätälöinti, joustavuus ja yrittäjähenkisyys ovat meille avainsanoja. Haluamme viedä alaa eteenpäin ja vastata asiakkaiden toiveisiin. Jatkuvaa kehittämistä tehdään myös asiakkaiden kanssa, Jani Tapanainen sanoo, ja kertoo esimerkkejä Carruksen osaamisesta.

—Norjaan tehtiin Riksteaternille eli sikäläiselle kansallisteatterille bussi, joka on käytännössä linja-auton näköinen kuorma-auto suurine rahtitiloineen. Ruotsiin Kiirunan rautakaivokselle tehtiin linja-auto kaivosoloihin: auton pitää mahtua kulkemaan matalia ja kapeita teitä pitkin, mutta soveltua myös maantielle. Potilaskuljetusbussi paaripaikkoineen luovutetaan lähiaikoina, aiemmin on luovutettu myös busseja baaripaikoilla. Niistä löytyivät myös oluthanat.

—Keski-Eurooppaan teimme vankienkuljetusbussin, jonka ikkunat pellitettiin käytännössä umpeen ja jonka sisällä on jokaiselle matkustajalle oma, lukittava tila. Hätäpoistumisreittejä mietittiin sen auton kohdalla vähemmän, Tapanainen ja muu porukka listaavat esimerkkejä asiakkaiden erikoisista ja toteutuista toiveista.

Bussialan megatrendeiksi linja-automiehet mainitsevat paitsi alan kasvun yleisesti, myös ympäristöystävällisyyden. Hiilivedyistä pyritään eroon myös premium-luokan linja-autoissa, ja vaikka suurin osa maailman busseista kulkeekin yhä dieselillä, energiatehokkuus paranee jatkuvasti.

—Alalla on käynnissä megatrendi päästöttömään suuntaan. Haluamme olla siinä mukana etulinjassa, Jani Tapanainen päättää.

Matti Lehtonen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.