Paikalliset | 24.09.2020 08:24

Littoisissa paistaa keinotekoinen testiaurinko

Littoisissa paistaa keinotekoinen testiaurinko

Hannu Suokiven käsissä on testipaloja Suomen aluevesille asennetuista merimerkeistä. Materiaalit ovat kehittyneet ja kestävät nykyään ehjinä ankarissa olosuhteissa jopa 20 vuotta. Taustalla näkyviin kapseleihin saadaan tuotettua erilaisia mikroilmastoja.

Littoinen
Maailma on julma paikka, jossa on vuoroin kylmä tai kuuma, märkää tai kuivaa, ja aurinko joko ei paista lainkaan tai sitten porottaa armottomasti. Sääolojen lisäksi esineitä ja materiaaleja voivat uhata erilaiset kemikaalit.
—Kemikaali on hieno, vakavalta kuulostava sana, mutta se voi tarkoittaa vaikka aurinkorasvaa tai hyttysmyrkkyä. Tällä hetkellä testaamme kumiseosta ja mukana on Nesteen MY Dieseliä ja glykolia. Siitä voi päätellä, mihin käyttöön kumimateriaali olisi ehkä tulossa, Solar Simulator Finland Oy:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Hannu Suokivi vihjaa yrityksen toimitiloissa Liedon Littoisissa.
Vuonna 1996 Turun yliopiston fysiikan laitokselta irronnut bisnesidea esineiden ja materiaalien testaamisesta on alusta asti ollut paitsi kansallista, myös kansainvälistä. Asiakkaista noin 60 prosenttia on ulkomailta, pääasiassa Euroopasta. Solar Simulator testaa ympäristön ja luonnon vaikutuksia asiakkaidensa tuotteisiin. Siis auringon UV-säteilyn, lämpötilavaihteluiden, kosteuden, kemikaalien ja vaikka maantiesuolan. Asiakkaita on laaja joukko auto-, meri- ja puolustusteollisuudesta maalitehtaisiin ja elintarvikeyhtiöihin.
—Lämpötilavaihtelu testien välillä voi olla -70—+300 celsiusastetta. UV-säteilyn kestotestit ovat usein pidempiaikaisia, kun selvitetään esimerkiksi talomaalin kestävyyttä auringossa. Kosteuden vaikutuksia varten testikapseleihin voidaan tuottaa vaikka huonon saunan kaltaiset olosuhteet, lietolainen Suokivi kuvailee.
Littoisiin Solar Simulator päätyi vuonna 2004.
—Kartoitimme ja vertailimme silloin alueen eri kuntien tonttivalikoimia. Liedossa oli parhaat tontit ja lupsakka, tehokas ja yrittäjäystävällinen meininki.

Pitkiä ja lyhyitä testejä

Kun yritys tai yhtiö haluaa testata tuotteensa kestävyyttä, kannattaa ensin määrittää testin tarkoitus. Esimerkiksi ulkomaalin kohdalla se on selvä, mutta älypuhelimen kohdalla jo monimutkaisempi juttu.
—Aurinkoisena päivänä auton kojelaudalle tai penkille jätetty matkapuhelin voi kuumentua 90 asteeseen. Eivätkä sen komponentit saa silloinkaan hajota tai akku räjähtää. Tämänkaltaisia asioita voidaan testata nopeastikin, kun taas UV-altistumisen vaikutusten selvittämiseen menee pidempi aika. Pisimmät testijaksomme ovat vuoden mittaisia, joissa testataan kiihdytetysti auringon säteilyn vaikutuksia, Hannu Suokivi sanoo.
Testilaitteita ja -välineistöä ei kaupan hyllyltä saa. Littoisissa on Suomen ainoa keinotekoinen aurinko, eikä niitä maailmassakaan ole pariakymmentä enempää. Iso osa testilaitteistosta on itse valmistettua. Poikkeuksellisia ovat testilaitteiden lisäksi myös yrityksen sähkölaskut.
—Kyllä ne välillä pientä kuntaa vastaavat, kun 42 kilowatin aurinko paahtaa päiväkaupalla, Suokivi naurahtaa.
Testituotannon sivussa syntyvää lämpöä käytetään liiketalon lämmittämiseen, eikä kaikki sentään mene harakoille.
Littoisten toimitilojen tärkeä ominaisuus on riittävä korkeus. Sisään voi tuoda vaikka kokonaisen rekan nupin.
Autoteollisuuden osalta asiakkaista voi sanoa sen verran, että Solar Simulator palvelee ainakin eurooppalaisia premium-merkkejä. Elintarviketeollisuuden asiakkaana on esimerkiksi virolainen Saku Õlletehase AS.
—Virvoitusjuomathan käsketään säilyttämään viileässä ja pimeässä. Käytännössä ne kuitenkin odottavat ostajaa kesäkioskin ikkunalla. Me selvitämme sen, mitä tuotteelle niissä olosuhteissa tapahtuu, ja valmistaja päättää, onko se ongelma vai ei. Eikä ole sattumaa, että olut myydään yleensä ruskeassa pullossa, Suokivi kertoo.

Harmeina brexit ja korona

Nokian elektroniikkateollisuusklusterin myötä kehittynyt Solar Simulator on juuri nyt pahassa paikassa. Koronaviruksen myötä asiakkaat jäädyttivät kehitysprojektinsa ja tehtaita suljettiin maailmalla. Toinen ongelma on brexit.
—Iso osa asiakkaistamme on englantilaisia. Tavaroiden, palveluiden ja ihmisten liikkuminen vaikeutuu, mutta ratkaisuja etsitään jatkuvasti, Hannu Suokivi tuumaa.
Testaamisesta Solar Simulatorilla on neljännesvuosisadan kokemus, fyysikoiden tuomaa osaamista ja laaja asiakaskunta. Jatkossa yrityksen tavoitteena on lisätä ja kehittää asiakkaiden markkinointiviestintää testitulosten pohjalta.
—Pitäisi päästä pois insinööripuheesta. Pelkkä testitulos ei kerro monellekaan paljoa, mutta saadun tiedon pohjalta voitaisiin tehdä parempaa mainosviestintää. Tehdystä testistä voidaan saada paljon nykyistä enemmän irti.

Matti Lehtonen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.