Paikalliset | 28.04.2022 08:02

Valkoisesta katosta voi olla monenlaista hyötyä

Valkoisesta katosta voi olla monenlaista hyötyä

Talotekniikka Forsblom Oy:n Ari Forsblom (vas.) ja Jarno Forsblom tilasivat uusiin toimitiloihinsa valkoisen huopakaton Varsinaisbitumi Oy:n Jaakko Heiniseltä (oik.) ja Pekka Heiniseltä. Toimituksesta vastaa työnjohtaja Jari Kesälahti (kesk.) ja kattoasentaja Ragnar Karon (taustalla).

Raisio/Turku Kiinteistöt ovat Suomessa perinteisesti käyttäneet energiaa lähinnä lämmittämiseen. Energiatalkoilla on parannettu rakennusten eristystä ja tiiviyttä, ja talon kuin talo on kuluttanut energiaa pääosin lämmityskaudella. Yhä useammin tarvitaan kuitenkin myös viilennystä. Viilennystä tarvitaan asuin- ja hoivakiinteistöjen lisäksi eri teollisuuslaitoksissa ja vaikka päivittäistavarakaupan tiloissa.

Etelä-Euroopassa on tiedetty jo vuosituhansia, että talot kannattaa maalata tai rapata valkoisiksi. Suomessa valkoisia kattoja on alettu tehdä vasta viime vuosina, kun tekniikka on kehittynyt ja markkinoille tullut uusia vaihtoehtoja. Ruskolaisen Varsinaisbitumi Oy:n omistavat serkukset, ruskolainen Pekka Heininen ja lietolainen Jaakko Heininen, kehuvat uuden valkoisen kattohuopamateriaalin ominaisuuksia.

—Kirkkaan valkoinen Carrara-pinnoite on erinomainen valinta, etenkin kun sen yhdistää katolle sijoitettavien aurinkopaneelien kanssa. Carrara-huopa laskee mustaan huopaan verrattuna ympäröivän ilman lämpötilaa jopa 20—30 astetta, mikä parantaa aurinkopanelien hyötysuhdetta ja pidentää samalla katon elinikää. Bonuksena tulee heijastusvaikutus, joka sekin osaltaan lisää aurinkopaneeleista irti saatavaa tehoa. Valkoinen katto on myös helppo pitää puhtaana, Heiniset kertovat Raision Toravuoressa rakenteilla olevan teollisuushallin pihalla.
Hallin katto on valmistumassa, ja aurinkopaneelit saadaan katolle sähköä tuottamaan vielä ennen kesää.


Energiasäästöä ja ilmanpuhdistusta


Aurinkopaneelien yleistymisen myötä valkoisen kattopinnoitteen suosiokin on nousussa. Viime vuosina Varsinaisbitumi on asentanut Carraraa noin 10.000 neliömetriä vuosittain. Viime kuukausina kiinnostus on kasvanut voimakkaasti etenkin teknisesti orientoituneiden rakentajien keskuudessa. Referenssilistalta löytyy jo muun muassa Finavialle, Sandvikille, Ruokavirastolle ja valtiolle tehtyjä kohteita. Käynnistymässä on projekti Loimaalla Lännen Tractors Oy:n tilauksesta.

Raisioon nousevan hallin katon tilasi uusiin toimitiloihinsa LVI-alan yritys Talotekniikka Forsblom Oy.
—Kattovalinta tehtiin lopulta lukuihin perustuen. Koko rakennuksesta pyrittiin tekemään energiatehokas, ja noin 1.100 neliömetrin katolle asennetaan 30 kilowatin aurinkopaneelijärjestelmä. Hankintahinnassa kattohuopa oli noin 10 prosenttia perinteistä mustaa kalliimpi, Ari Forsblom taustoittaa yrityksen päätösperusteita.

Varsinaisbitumin Pekka Heinisen mukaan hieman kalliimpi hankintahinta kuoleentuu Raisiossa alle 10 vuodessa sähköenergian kasvavalla tuotolla. Mitä enemmän aurinkopaneeleja, sitä nopeampi kuoletusaika.

Eurogum Carrara-huovan pintamateriaalilla on myös paikallisesti ilmaa puhdistava vaikutus, joka perustuu titaanidioksidiin. UV-säteiden ja veden vaikutuksesta titaanidioksidi neutralisoi typpi- ja rikkioksidipäästöjä, joita ilmaan kertyy esimerkiksi dieselautojen päästöinä. Laskennallisesti 500 neliömetriä valkoista Carraraa neutralisoi kahden henkilöauton vuotuiset päästöt.


Asennus vaatii tarkkaa kättä


Perinteiseen, mustaan huopakattoon verrattuna valkoisen kattohuovan asentaminen vaatii tekijältään erityistä huolellisuutta. Valkoisessa pinnassa huopasaumasta tursuava bitumi ei näytä hyvältä. Mustat osuudet myös heikentävät katon ominaisuuksia.
—Kieltämättä se vaatii asentajalta tavallista enemmän tarkkuutta ja ammattitaitoa. Hitsaamalla asennettavaa valkoista kattohuopaa ei saa myöskään kuumentaa liikaa, sillä se tummuu helposti. Asentajan kädenjäljen pitää olla kunnossa, Varsinaisbitumin työnjohtaja Jari Kesälahti painottaa.

Entä ne huonot puolet? Hieman korkeampaa hintaa lukuun ottamatta niitä Pekka ja Jaakko Heinisen mielestä ole.
—Tämä on priimatuote, eikä energiantehokkuuden merkitys ainakaan tulevaisuudessa vähene. Ainut ongelma voi tietyissä kohteissa olla pintamateriaalin voimakas heijastavuus. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentokentällä valkoista pintaa ei voitu asentaa joka paikkaan heijastevaikutuksen vuoksi. Ilmeisesti se häiritsee lentoliikenteen ohjaamista, Heiniset päättävät.

Matti Lehtonen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.