Uutisotsikot
Urheilu
Paikalliset | 30.03.2023 12:48
Toyota suosituin automerkki täälläkin

Lasse Pasanen osti viime syksynä vaimonsa kanssa uuden Kian. Miehellä on kuitenkin kokemusta Toyotasta. Tällä kertaa vaihtelu virkisti.
Kun ajaa pitkin Vahdontietä tai Hämeentietä, todennäköistä on, että vastaan tulee eniten Toyotoja. Japanilainen Toyota on ylivoimaisesti suosituin henkilöautomerkki Suomessa — myös Ruskolla ja Liedossa.
Toiseksi suosituin merkeistä on Volkswagen, kolmanneksi Volvo.
Ruskolaisten autoista 16,1 prosenttia on Toyotoja, lietolaisten 14,5 prosenttia. Koko maassa Toyotojen osuus on 14,1 prosenttia. Määrät perustuvat liikenne- ja viestintävirasto Traficomin viime vuoden lopulla laadittuihin tilastoihin.
—Jos ajatellaan yleisesti, miksi ihmiset ostavat Toyotoja, syynä on varmaankin toimintavarmuus. Uudetkin Toyotat ovat ihan järkevän hintaisia. Rahalle saa vastinetta, pohtii lietolainen Netta Kari.
—Toyota on ollut myös edelläkävijä hybriditekniikassa. Ainakin se on tuonut ei-ladattavia hybrideja Pohjoismaiden markkinoille jo pitkään.
Kari opettaa Turun ammatti-instituutissa ajoneuvotekniikkaa. Pari vuotta sitten hän osti itselleen Toyotan, Corollan vuosimallia 1999.
—Tämä auto oli väliaikaisratkaisu, kun en oikein tiennyt, minkä auton haluaisin, Kari kertoo.
Vaikka ruskolaisella Lasse Pasasella on nykyään alla Kia, on hänelläkin kokemusta Toyotasta. Sinänsä Toyotassa ei ollut mitään vikaa, mutta vaihtelu virkisti.
—Viime syksynä myimme kaksi Kiaamme pois ja ostimme yhden uuden tilalle, Pasanen kertoo.
Syitä juuri Kia Stonicin ostoon oli monia. Koeajo vakuutti ja ulkonäkö oli mieluinen. Toimitusaika oli lyhyt: kolme viikkoa. IT-alalla työskentelevä arvosti uuden Kian elektroniikkavarustelua.
—Oleellista oli myös, että autoon pystyi asentamaan vetokoukun. Omakotiasuja tarvitsee sitä, kun vaikka keväisin kuskataan peräkärryllä multaa.
Kulutukseen kiinnitettiin totta kai huomiota.
—Halusimme, että auto on mahdollisimman pienikulutuksinen. Ajamme pääasiassa lyhyitä matkoja. Pieni moottori, pienet kulut, Pasanen jatkaa.
Statusta ja käyttötavaraa
Autovalintaan vaikuttaa usein myös jälkikasvu. Pasasten takapenkille tarvittiin tilaa 5- ja 8-vuotiaille.
—Toisaalta lapset ovat jo niin isoja, ettei farmari ollut välttämätön. Ei tarvittu enää tilaa lastenvaunuille, Lasse Pasanen toteaa.
Enemmän kuin lapsi Netta Karille auton kokoon vaikutti koira.
—Kun koiraa ei ole enää, mahdollisti se pienemmän auton hankkimisen.
On puolensa, ettei lapsiperheen auto ole aivan uusi, Kari sanoo. Pienet kolhut eivät ole maailmanloppu.
—Kerran lapsi oli mennyt omatoimisesti skrapaamaan ikkunoita. Jos kyse olisi ollut uudemmasta autosta, olisin ollut ihan järkyttynyt. Nyt ei ollut väliä, Kari nauraa ja sanoo olevansa henkeen ja vereen autoihmisiä.
—Kuulun niihin, joiden mielestä tiskit ja pyykit pestään koneessa mutta autot käsin.
Pasanen pohtii, että iän myötä innostus autoihin on vähentynyt. Jos ennen autolla oli statusarvoa, nykyään se on puhtaasti käyttöesine.
—Tärkeintä auton hankinnassa oli hyvä hinta-laatusuhde. Ei tarvinnut ottaa nahkapenkkejä tai parasta varustelua.
Sen sijaan nyt sijoitetaan ekologisempaan vaihtoehtoon: sähköpyörään. Pasasella moinen on tuloillaan, Kari hankki sellaisen hiljattain.
—Voi siis olla, että sähköpyörähankinnan jälkeen Corolla jää yllättävänkin pysäväksi ratkaisuksi meille.
Maria Suomi
Tilaa Turun Tienoo
Tilaushinnat 1.1.2023 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.
Ole ensimmäinen, joka kommentoi.
Kommentoi