Urheilu | 20.01.2022 08:23

Koukin kolmipyörä kulkee kesät talvet sähköavustuksella

  • 84-vuotias Seppo Kouki kulkee sähköavusteisella kolmipyöräisellä harrastuksiin ja kauppaan. Pisin harrastusmatka on 12 kilometrin matka Vahdolle.

  • Eläkkeellä oleva teknisen työn opettaja Kouki on tehnyt kolmipyöräänsä hyödyllisiä lisäyksiä, kuten taustapeilin, vilkun, äänimerkin sekä jarruvalon.

  • Helkama E-triken akku latautuu täyteen 3,5 tunnissa.

Ruskolainen 84-vuotias Seppo Kouki on viimeiset neljä vuotta kulkenut Helkaman kolmipyöräisellä sähköavusteisella polkupyörällä niin harrastuksiin kuin kauppareissuille. Pisimmillään Kouki on polkenut 12 kilometrin mittaisia matkoja Vahdolle.
—Kun täytin 80 vuotta ja vaimo 70 vuotta, päätimme hankkia tälläisen pyörän. Käytän sitä paikallisliikenteessä, Kouki kertoo.

Kahden kilometrin matka Ruskon keskustaan sujuu menopelillä vaivatta. Pyörä lähtee tallista ulos sekä kesällä että talvella, kunhan ulkona ei sada kaatamalla.
Talvikeleilläkin Kouki kokee ajokkinsa turvalliseksi vaihtoehdoksi. Pyörän edessä olevat kaksi pyörää takaavat tukevan ja turvallisen ajon.
—Kolme pistettä määrää tason sanotaan fysiikassakin, Kouki tokaisee.

Pyörän selkään istuminen on helppoa, sillä se pysyy tukevasti paikallaan.
—Näin liukkaalla kelillä en lähtisi kaksipyöräisellä liikenteeseen, mies jatkaa.
Kolmipyöräinen menopeli on katukuvassa harvinainen näky.
—Autoilijat antavat hyvin tietä ja suojateillä pysäyttävät autonsa jo kaukaa, kun näkevät kolmipyörän, Seppo Kouki kertoo.
Ihmiset ovat olleet kiinnostuneita pyörästä ja kyselyitä sen toiminnasta tulee usein.
Kouki suosittelisi sähköavusteista kolmipyöräistä etenkin ikäihmisille.
—Ikääntynytkin voi lähteä tällä liikenteeseen, jos jaloissa vain on voimaa, hän sanoo.

Kolme avustustasoa avittavat polkemista

Seppo Kouki on työikäisenä toiminut teknisen työn opettajana. Hän kertoo jo lapsesta asti olleensa kiinnostunut tekniikasta. Hän onkin muokannut pyörästä mieleisensä pienillä teknisillä kohennuksilla.
Ensimmäisenä tekonaan Kouki varusti pyöränsä taustapeillä. Lisäksi siitä löytyy hänen asentamansa vilkku, jota autoilija ei voi olla huomaamatta. Vilkun panikkeen rinnalla on puolestaan nappulan, josta pyörä antaa edessä kulkeville äänimerkin kellon rimpauttamisen sijaan. Viimeisenä silauksena Kouki asensi pyörän taakse jarruvalon.

Pyörää käynnistettäessä ensimmäisenä avataan sen lukitus. Seisontajarru pitää kolmipyörän tukevasti paikallaan. Tämän jälkeen pyörään laitetaan virta päälle.
Sähköavusteisessa kolmipyörässä on kolme eri avustustasoa; eco, normal ja high.
—Ykkösvaihde laitetaan päälle ja valitaan, mikä avustustaso halutaan ottaa käyttöön. Suurimmalla avustustasolla pääsee mäet ylös kepeästi. Totuttelu vaatii muutaman kymmenen kilometrin harjoitusajoa.

Pyörästä löytyy pieni näyttö, joka kertoo pyöräilyvauhdista.
—Tämän mukaan neljän vuoden aikana keskinopeuteni on ollut 17,9 kilometriä tunnissa. Maksiminopeus näyttää olleen 37,2 kilometriä tunnissa, joka tosin on jo vähän liikaa, hän naurahtaa.
—Kun tilannenopeus kohoaa yli 30 kilometriin tunnissa, muuttuu ohjaaminen haasteelliseksi. Malttia siis tarvitaan esimerkiksi alamäkeen ajaessa.

Sähköakkua ladataan pyörän mukana tulevalla laturilla. Tyhjä akku latautuu täyteen kolmessa ja puolessa tunnissa. Avustustasosta riippuen akku riittää 40—50 kilometrin matkaan.
—Joku voi miettiä, paljonko akun lataaminen kuluttaa sähköä. Laskujeni mukaan omassa kodissani sen lataus maksaa 9 senttiä kertaa kohden, kun verkkovirtaa kuluu noin 0,5 kWh. Sähköapuun menee rahaa siis vain 0,2 senttiä kilometriä kohden.

Ina Virtanen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.