Paikalliset | 23.09.2021 08:13

Tankki täyteen biokaasulla

Tankki täyteen biokaasulla

Aluksi vain raskainta kalustoa palvelleella Gasumin asemalla tehtiin laajennusinvestointi. Sen seurauksena, toukokuun lopusta lähtien asemalla ovat pystyneet tankkaamaan kaasua sekä henkilöautot että muu paineistettu kalusto.

Gasumin Avantin tankkausasema laajensi keväällä toimintaansa henkilöautoliikenteen tarpeisiin.
Lietoon avattiin Gasumin raskasta liikennettä palveleva kaasun tankkausasema kesällä 2020. Gasum Suomen liikenneyksikön maajohtaja Olli Paasio kertoo avajaisista olevan aikaa nyt runsaan vuoden verran. Avantissa sijaitseva asema oli odotettu lisäys Turun alueelle.

—Turun alueen paikalliskysynnässä oli tarpeita lisäkapasiteetille niin henkilö- kuin pitkän matkan liikenteelle. Avanti oli ihanteellinen etenkin juuri jälkimmäistä ajatellen, Paasio kertoo.
Aluksi asema palveli vain raskainta pitkän matkan liikennettä, mutta ei mennyt montaa kuukautta, kun Gasum havaitsi, että paikka on hyvä ja tonttitilaa riittää.
—Viime keväänä teimme asemaan laajennusinvestoinnin. Toukokuun lopusta lähtien asemalla ovat pystyneet tankkaamaan sekä henkilöautot että muu paineistettu kalusto. Kyseessä on verkostomme suurimman kokoluokan asema. Kun katsoo tilastoja, on asema löydetty ilahduttavasti kaikilla segmenteillä, Paasio kertoo.

Kaasuautoilu kiinnostaa

Kaasuautojen määrä kasvaa koko ajan. Moni näkee ne mielenkiintoisena vaihtoehtona perinteisille bensa- ja dieselkäyttöisille autoille.
—Korona-aikana uusien autojen kauppa oli kuitenkin vähän hiljaisempaa. Vaikka kauppa käy, on ajoneuvojen toimitusaika vähän pidempi muun muassa komponenttisaatavuusongelmien takia. Tämä on vaikuttanut myös uusien kaasuautojen toimitusaikoihin, Olli Paasio kertoo.

Kaasuautoa hankkiessa taustalla voi vaikuttaa moni motiivi
—Kaasuauto on edullinen vaihtoehto. Kaasukäyttöisen henkilöauton hankintahinta on samaa suuruusluokkaa kuin bensiinikäyttöisessä autossa, mutta käyttökustannukset merkittävästi edullisemmat. Toinen seikka on puhtaus. Maakaasu on hyvä askel oikeaan suuntaan verrattuna perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin. Yli puolet käyttäjistä valitsee jo nyt biokaasun, jolla voi saavuttaa yli 90 prosentin päästövähennyksen, Paasio sanoo.
Kasvavan tarpeen myötä Gasumin asemaverkostoa on kasvatettu vaiheittain ihmisten siirtyessä kaasuautoiluun. Viime viikolla uusi asema avattiin Tampereen Ikean yhteyteen.
Avantin aseman lisäksi Turussa toimivat asemat satamassa ja Raision Ikealla.

Moni valitsee biokaasun

Avantin asema tarjoaa sekä nesteytettyä että paineistettua maa- ja biokaasua. Maa- ja biokaasun kohdalla on molemmissa kyse metaanikaasusta.
—Se, onko kyseessä maa- vai biokaasu kertoo siitä, millä tavalla kaasu on tuotettu. Maakaasu on puhtain fossiilisista polttoaineista. Se on satojen miljoonien vuosien saatossa maan uumenissa syntynyttä kaasua. Biokaasu on taas kiertotaloudessa jätteen ja sivuvirtojen kautta tuotettua kaasua. Turun Topinojalla on biokaasulaitos, jossa sitä tuotetaan ja lisäksi nesteytyslaitos, jossa se voidaan nesteyttää.
Auto itsessään ei tunnista, kumpaa kaasua siihen tankataan.

—Asemalla ei myöskään ole omaa säiliötä eri kaasuille, vaan kyseessä on samaa metaanikaasua. Tasejärjestelmällä pidetään huoli, että ostettu osuus biokaasua tuotetaan. Maksutapahtuman yhteydessä tankkausasema ensimmäisenä kysyy, miltä pisteeltä tankataan ja kumpaa asiakas haluaa, Olli Paasio kertoo.
Hänen mukaansa tapahtumaa voi verrata sähkön hankkimiseen.
—On vihreää tai ei-vihreää sähköä. Se tulee töpselistä sähkönä, mutta taseperiaatteella sähköyhtiö toimittaa sitä, mitä on pyydetty. Sama periaate toimii kaasun jakelussa.
Maakaasulla ja biokaasulla on eri hinta, mutta niiden välinen hintaero on viime aikoina kaventunut.
—Enää eroa on kahden sentin verran ja biokaasu on näin ollen kalliimpaa. Nyt hintaero on jo niin kapea, että moni, joka on ajanut ennen hintaeron takia maakaasulla, voi nyt kokea hyvänä ja kiinnostavana vaihtoehtona valita biokaasun. Yli 50 prosenttia myynnistä onkin biokaasua.

Raskas liikenne löytänyt kaasun

Rekat käyttävät nesteytettyä kaasua (LNG/LBG) ja henkilöautot paineistettua kaasua (CNG/CBG). Raskaan kaluston ajoneuvoille on tärkeää, että ajoneuvolla saa ajettua pitkää matkaa.
—Nesteytetty bio- tai maakaasu on jäähdytetty yli -160 asteeseen. Näin saadaan 600-kertainen energiasisältö verrattuna ilmanpaineessa olevaan kaasuun, Olli Paasio kertoo.

Raskaassa liikenteessä kaasu on Suomessa löytänyt vaiheittain paikkansa.
—Ruotsissa on jo iso määrä kaasukäyttöisiä kuorma-autoja. Siellä myös henkilöautoliikenne lähti ennen Suomea kasvamaan, joten kasvukäyrässä ollaan siellä edellä.
Kustannustehokkuus houkutteleekin isoja kuljetusyrityksiä.
—Myös moni logistiikkaa tilaava yritys tarkastelee toimintaansa päästöjen kannalta ja käytetyn logistiikan päästöt näyttelevät usein merkittävää osaa liiketoiminnan kokonaispäästöistä.
Kaasu on Paasion mukaan konkreettinen toimi päästöjen vähentämisessä.
—Hiilidioksidipäästöjä vähennettäessä siirtyminen kaasuun on hyvä ja jo tänään käytettävissä oleva toimenpide. Yritykset siirtyvät tähän kiihtyvällä tahdilla. Gasumilla on nyt sadan tankkausaseman verkosto, joka toimii myös Ruotsissa ja Norjassa.

Ina Virtanen
 

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.