Paikalliset | 22.12.2020 08:17

Joulu on kalakauppiaan parasta aikaa

  • Sebastjan (vas.) ja Gregor Husko pyörittävät Huskon Savukalatukkua Liedon Tuulissuolla. —Nyt on hirveä härdelli päällä, Sebastjan Husko toteaa. Gregor Husko tarkasti silakkaräkit ennen niiden työntämistä savustusuuniin.

  • Omasta pakkaamosta valmis tuote lähtee tilaajalle vuorokauden sisään tilauksesta. Graavilohta pakkaamassa Ronni Husko, taustalla Gregor Husko.

  • Silakkaa syödään nykyään paljon vähemmän kuin vielä vuosituhannen vaihteessa.

  • Huskon Savukalatukussa kehitellään uusia tuotteita jatkuvasti. Uusimmat tuotteet sopivat vaikka joululimpun päälle.

  • Loimulohi on suomalaisten kakkossuosikki heti savustetun lohifileen jälkeen. Sebastjan (vas.) ja Gregor Husko kehuvat omaa loimutusmetodiaan, ja mausta päätelleen ihan aiheesta.

  • Huskolla kala savustetaan metrisellä leppähalolla, niin kuin Itämeren alueella kuuluukin. Arkipäivisin kuuma savustusuuni on Sebastjan Huskon käsialaa.

Lieto  —Ei täällä yleensä ole näin paljon laatikoita ja hulinaa. Nyt käynnissä on hallittu kaaos, Gregor Husko toppuuttelee.
Ihmekös tuo, vuoden kiireisimpänä päivänä. Liedon Tuulissuolla 1980-luvulta asti toimineen Huskon Savukalatukku Oy:n vuoden ykkössesonki on ylivoimaisesti joulun tienoo. Silloin lähtee koko Suomeen, Hangosta Inariin, savusilakkaa, lohta eri muodoissaan sekä erilaisia gourmet-kalatuotteita kymmeniä lavoja ja tuhansia laatikoita.

Toimitusjohtaja ja yrityksen omistaja Sebastjan Husko muutti Virosta Suomeen 1994, ja otti ohjat savustamoyrityksestä vuonna 1998. Joulua edeltävänä perjantaina Husko pamauttaa konttorissaan kämmenellä polveensa viestiään vahvistaakseen.
—Raaka-aine on kaikkein tärkein! Laatu on meille ykkösasia, ja se tarkoittaa laadukasta raaka-ainetta ja kunnollisia, valvottuja ja jatkuvasti kehittyviä tuotantotapoja. Me olemme alalla isoihin tuottajiin verrattuna pieni toimija, mutta silti isot katsovat tarkkaan, mitä Huskot keksivät seuraavaksi.
Omiin innovaatioihin kuuluvat Huskon kalojen myyntialustoina toimivat päreet ja erilaiset maustetut kalatuotteet, mutta myös iso osa omista tuotantolaitteista.
—Esimerkiksi lohen loimutuksessa kaikille on ongelma kaloista valuva rasva. Meillä se on ratkaistu, eikä rasvankäry tartu valmiiseen tuotteeseen. Savustusuunin kanssa kokeilin kaasua ja erilaisia telineitä, kunnes oikea malli löytyi, Husko listaa.
Savustuksesta puheen ollen, Huskolla kala savustetaan todistetusti metrisillä haapahaloilla ja elävällä tulella. Ei siis kaasupullosta saatavalla savunmaulla ja elintarvikevärillä.
—Tästä voisin sanoa paljonkin. Suomalaiset luottavat savukalamyyjään todella paljon. Kannattaisi silti aina kysyä, missä sen ”itse savustetun” lohen savustanut savupiippu on.

Suomalaisille maistuu lohi

Tuotekehitystä tehdään Huskoilla jatkuvasti. Makuraatiin kuuluu ensin talon oma väki, myöhemmässä vaiheessa testiyleisö. Pikkupojasta asti perheyrityksessä mukana ollut Gregor Husko on nykyään firman varatoimitusjohtaja. Myös pikkuveli Ronni Husko työskentelee yrityksessä.
Gregor Huskon mukaan suomalaiset ovat edelleen aika perinteisiä kalansyöjiä.
—Jouluksi myydään ylivoimaisesti eniten naturellia, savustettua merilohta fileenä. Kakkosena tulee naturelli loimulohi. Itse olen syntynyt vuonna 1992, joten en muista yrityksen alkuaikoja, mutta kuulemma silakkaa syötiin silloin kymmenen kertaa niin paljon kuin nyt.
Huskolle tulevan lohen alkuperä on Norjassa ja sen tuo perille tukkuri. Kala tulee sisään verestettynä ja ilman sisälmyksiä, fileointi tehdään Tuulissuolla käsin. Silakka taas haetaan suoraan troolareista ilman välikäsiä. Väkeä on tuotannon puolella töissä sesongista riippuen 6—8 henkilöä.

Siinä vaiheessa, kun lohirekka lähtee tukusta Huskolle, kala on jo myyty kauppaan. Huskon tuotantotiloissa kala ensin perataan, sen jälkeen savustetaan tai käsitellään muuten, pakataan ja jäähdytetään. Tänään kauppaan tilattu savukala on seuraavana päivänä perillä, ja kohta kuluttajan ostoskorissa.
—Tuotantoketju on tehokas ja ketterä, mutta myös aika herkkä. Seba (Sebastjan Husko) on mestari ongelmatilanteiden ratkaisemisessa, ja asiakkaan toiveet pystytään aina täyttämään. Ketteryys ja joustavuus ovat myös pienen toimijan kilpailuvaltti. Henkilökuntakin ymmärtää, että välillä joudutaan joustamaan, Gregor Husko kiittelee.
Päivittäistavarakauppojen lisäksi Huskot myyvät kalaa suoraan kuluttajille. Myyntipisteitä on Liedon torin lisäksi Turussa, Kaarinassa, Pöytyällä ja Raisiossa, joulunaikoina myös Nousiaisissa.
Vuositasolla Husko myy savusilakkaa noin 100.000 kiloa, erilaisia lohituotteita toisen mokoman. Silakan menekin pieneminen harmittaa Gregor Huskoa.
—Tuotekehitystä silakan käytön lisäämiseksi tehdään, ja jotain ideoita on jo.
—Onhan siinä kalaa, mutta me emme kilpaile määrällä vaan laadulla. Haluamme olla todella hyvä tuottaja, ja tarjota aina jotain uutta ja parasta, vanhempi Husko päättää.

Matti Lehtonen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.