Pääkirjoitus | 16.12.2021 07:41

Sähköautoilu jäänee vain väliaikaiseksi

Vaikka sähköautoilu yleistyy Suomessakin voimakkaasti, ongelmatonta sekään ei ole. Sähköautoilun puolestapuhujat korostavat hiilidioksidi- ja hiukkaspäästöjen puuttumista, edullista käyttövoimaa ja hiljaista käyntiääntä. Myös talviautona sähköautot ovat kuulemma mainioita. Lämmintä puskee minuutissa, ja itse sähkömoottori toimii kylmässä jopa paremmin kuin kuumalla.

Mutta onhan niitä ongelmiakin. Sähkön hinta on nousussa, latausmahdollisuudet etenkin haja-asutusalueilla harvassa ja toimintasäde talvella murto-osa kesän vastaavasta. Sähköautot ovat vielä polttomoottorikäyttöisiin autoihin verrattuna arvokkaita. Käytettyjen sähköautojen markkina on vasta kehittymässä, eikä esimerkiksi akustojen kierrätysjärjestelmää vielä ole.

Ratkaistavana on myös erilaisten maametallien tarve. Kaivoksia harva haluaa takapihalleen, mutta ei litiumia, palladiumia, kuparia tai kultaa voi ilmastakaan ottaa. Kongolaiseen kobolttiin liittyy sosiaalisia ja ekologisia ongelmia, monet puhuvat jopa modernista kolonialismista.

Siksi sähköistyvä autoliikenne jääneekin välivaiheeksi. Polttomoottoria on kehitetty pitkään, eikä senkään ongelma ole varsinaisesti toimintaperiaatteessa vaan polttoaineessa. Visionäärien mukaan ihmiskunnan kyltymätön energiantarve saadaankin tyydytettyä vasta, kun vetykaasun tuotanto saadaan sekä vihreäksi että halvaksi.

Ja mikä on se kemiallinen reaktio, jolla vedyn sisältämä energia muutetaan liike-energiaksi? Se on palaminen, joka tapahtuu polttomoottorin sisällä.

Matti Lehtonen

 

Lue vanhempia pääkirjoituksia

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.