Pääkirjoitus | 07.02.2019 09:04

VAK:n menestys on onneksi muuallekin kuin Vahdolle

Pienestä pajasta Vahdolla alkunsa saanut VAK Oy on kasvanut lajissaan yhdeksi johtavaksi pohjoismaiseksi yritykseksi, ja Suomessa VAK Oy on eristettyjen kuormatilojen ja perävaunujen valmistuksen markkinajohtaja. Vähäisestä Virtasen pajasta on kasvanut konserni, jonka palveluksessa on kaikkiaan yli 500 henkilöä.

Virtasen Autokori Ky oli Lassi Virtasen firma, ja edelleen Virtanen on työssä mukana. Teollisuusneuvos on yhtiön hallituksen puheenjohtaja, jolta edelleen löytyy alaan intohimoa.

VAK:n tie ei ole ollut suora ja vailla vaikeuksia. Jossain vaiheessa tilanne meni sellaiseksi, että rahoittajat miehittivät yritysjohdon omilla edustajillaan. Yhtiötä ei lyöty maahan eikä nurin, ja kun katsoo viime vuosien menestystä, toiminnan loppuminen olisi ollut katastrofi paitsi yrittäjälle, myös kotipaikkakunnalle ja koko toimialalle Suomessa, sillä kasvamisen ja kehittymisen myötä oli kertynyt sellaista osaamispääomaa, joka kantaa edelleen.

VAK Oy on ollut liikenne ja viestintäministeriön kanssa kehittelemässä varautumista ajoneuvoyhdistelmien maksimipituuden kasvattamiseen. Nyt kun asetusmuutos tammikuussa astui voimaan, Vahdolla on käytännössä koeteltu valmius tuottaa asiakkaille HCT-yhdistelmien jättiperävaunuja. Se näkyy myös yrityksen työllistämistarpeissa. HCT-yhdistelmät ja Lietoon rakennettava uusi huoltokeskus edellyttävät lähes 40 uutta työntekijää.

Vaikka ilmastomuutosvaatimukset ovat työntämässä kuljetuksia rautateille, totuus on, että Suomessa tavara kulkee jatkossakin pääasiassa kumipyörillä. Tähän uskoo koko logistiikka-ala. Tuskinpa muuten Avantiin rakennettaisiin niin mittavia terminaalirakennelmia ja raskasta liikennettä palvelevaa yritystoimintaa kuin siellä nyt tapahtuu.

Rauli Ala-Karvia

Lue vanhempia pääkirjoituksia

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta!