Paikalliset | 07.04.2022 07:38

Parikymppinen Seepra pukee naisia Paattisilla

  • Yrittäjänä Kati Vuorela on joutunut uuden eteen. Sosiaalisessa mediassa itsensä likoon laittaminen on kannattanut myynnillisesti.

  • Vaateliike Seepra täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Yrittäjä Kati Vuorela tietää, millaiset vaatteet millekin vartalotyypille sopivat.

Paattisilla vaateliike Seepraa pyörittävä Kati Vuorela on tänä vuonna toiminut liikkeen yrittäjänä kaksikymmentä vuotta. Kuuden ja puolen vuoden ajan hän pyöritti yhtä aikaa kahta putiikkia.

—Aloitin vuonna 2002 yrittäjänä Vehmaalla. Paattisille avasin liikkeen yhdeksän vuotta sitten, Vuorela kertoo.

Ihmiset hänen elämässään kannustivat yrittäjyyteen. Sekä Vuorelan puoliso että anoppi ovat yrittäjiä.
—Tämän Paattisten liikkeen piti olla vain väliaikainen, mutta toimii nyt pääputiikkina. Edellisvuonna perustin verkkokaupan. Ylläpidän sitä itse, mutta verkkokauppa vaatii lisäopiskelua edelleen.

Verkkokaupan ylläpito vaatii myös paljon aikaa. Vuorelan aamut alkavat tilausten käsittelyllä, pakkaamisella ja postituksella. Kaikki liikkeeseen saapuvat tuotteet päätyvät myös verkkokauppaan kuvine ja tuoteselosteineen.
Nykypäivänä yrittäjyys on jatkuvasti uuden opettelua. Hiljattain Vuorela on alkanut panostaa sosiaalisen median markkinointiin aiempaa enemmän. Hän on alkanut videokuvaamaan itseään esittelemässä putiikin vaatteita.


Vapaa-aika perheen ja liikunnan parissa



Kun vaateliike vie suurimman osan yrittäjän arjesta, viettää Kati Vuorela vapaa-aikansa perheen ja harrastusten parissa.
—Olen tyttäreni kahden pienen lapsen mami. Heidän kanssaan vietän kaikki keskiviikkoiset vapaapäiväni, kun putiikki on kiinni, hän kertoo.

Lisäksi Vuorela kertoo toimineensa 11 vuotta bonusäitinä miehensä kahdelle tyttärelle.

Myös liikunta on tärkeä osa yrittäjän jaksamista arjessa.
—Kahdesti viikossa käyn aamusalilla Paattisilla, jonka lisäksi harrastan zumbaa ja uintia sekä uimahallissa että luonnonvesissä. Olen seisonut jaloillani töissä nyt 20 vuotta. Liikun, jotta jaksan työssäni.

Viime vuosina yrittäjä ei ole koronan takia juuri matkustellut.
—Aiemmin kävin joskus Espanjassa hankkimassa liikkeeseen asusteita ja kenkiä. Nykyisin siellä asuvat tuttuni ovat asiassa silmäni ja korvani.

Vuorela hankkii liikkeensä tuotteet nykyisin pääosin ennakko-ostoina.
—Minulla on pitkä historia tuote-edustajien kanssa. He matkaavat Paattisille mallistojen kanssa ja viettävät täällä kanssani koko päivän, jotta saan käydä ne rauhassa läpi. Liikkeeseeni tulee paljon vaatteita Ruotsista ja Tanskasta. Hieman myös Italiasta ja Espanjasta.


Asiakkaat tulevat kaukaakin


Seepra myy Vuorelan mukaan vaatteita aikuisille naisille trendikkäällä otteella. Vaatteiden ja kenkien lisäksi putiikki myy luonnonkosmetiikkaa ja sisustustavaraa.
—Sisäänostaminen on kaikkein vaikeinta. Liian erikoiset vaatteet saattavat jäädä pitkäksikin aikaa liikkeeseen.

Kati Vuorelan omaavan positiivisen asenteen lisäksi putiikin pyörittäminen vaatii runsaasti työtunteja. Hän mainitsee mottonsa olevan, ettei tuleen jäädä makaamaan.
—Vaikeita tilanteita tulee vuosien saatossa eteen. Koronan alettua asiakkaita ei liikkunut, joten perustin verkkokaupan.

Myös kesäaikaan yrittäjä pysyy aktiivisena. Kahtena kesänä hän on pitänyt Uudessakaupungissa kesäkauppaa, joka pystytetään jälleen tänäkin kesänä. Lisäksi hän on ollut Auran yrittäjien kanssa pitämässä pop up -myymälää Auran ABC:llä.

—Olen ollut vastaavasti myös Raision Myllyssä parin kuukauden pop up’issa. Vuokrat ovat korkeat ja aukioloajat hurjat. Ainakaan vielä uskallus ei riitä pitkäaikaiseen tilavuokraukseen kauppakekuksessa. Tänne Paattisille nimittäin tullaan varta vasten kaukaakin ja asiakkaat ovat niin sanotut ostohousut jalassa. Kauppakeskuksissa tilanne on toinen.


Somenäkyvyys nykyään tärkeää


Pienelle putiikille on tärkeää saada riittävästi näkyvyyttä.
—Somessa näkyminen on tärkeää. On isoin ja haastavin asia saada asiakkaat lähtemään liikkeeseen.

Vuorela on hankkinut kolmijalan, jonka päässä on pyöreä valo. Sen avulla hän kuvaa vaatteiden esittelyvideoita hyvässä valaistuksessa. Kuvaaminen liikkeen somekanaviin vaatii kuitenkin aikaa.
—Kuvaamisen myötä työn ja vapaa-ajan raja on häilynyt. Somevideoita ei kuvata tuosta vain.

Vuorela kertoo nauraen, miten hän yritti kerran kuvata esittelyvideota liikkeeseen saapuneesta uudesta asusta. Aina, kun hän aloitti videoinnin, ajoi liikkeen pihaan asiakkaan auto. Pieleen menneistä otoksista hän valmisti hauskan videon, jossa katsojat näkivät yrittäjän videointiyritykset kaikessa koomisuudessaan.

Ina Virtanen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.