Uutisotsikot
Urheilu
Paikalliset | 10.03.2022 08:12
“Kerralla kuntoon -mentaliteetti tuo säästöjä”
Lieto Avantin teollisuusalueelle rakentuva eritasoliittymä hyväksyttiin kunnanvaltuustossa viime viikolla. Vastustusta hankkeelle herätti epäilys siitä, että sen hyödyt jäisivät pieniksi. Eritasoliittymän tärkeyttä perusteltiin kuitenkin Avantin logistiikka-alueen liikennöitävyyden ja turvallisuuden parantamisella.
—Kehätielle rakennetaan tällä hetkellä siltaa ja tie levennetään nelikaistaiseksi. On edullisempaa ja tehokkaampaa tehdä sillat samaan aikaan muun rakentamisen kanssa, Liedon kunnan teknisten palveluiden toimialajohtaja Anne Ahtiainen sanoo.
Sillan alla oleva kallio on jo louhittu ja valumuotit osin rakennettu.
—Joka tapauksessa sillan alta Avantin alueelle olisi saatu kevyen liikenteen väylä. Eritasoliittymän ansiosta päätien liikenne ei häiriinny risteysalueista. Perinteinen tasoristeys on aina vaaran paikka, koska kiihdytyskaista puuttuu. Eritasoliittymä tuo turvallisuutta, Ahtiainen perustelee.
Järjestelyihin selkeyttä
Eritasoliittymä tulee rakentumaan Avantissa VAK:in ja Schenkerin kiinteistöjen väliin, josta liikennöinti kulkee Kehätielle. Ramppien ja liittymiskaistojen tarkemmat suunnittelut alkavat tällä viikolla ja niiden arvioidaan olevan valmiit kesällä.
Rakennustyön maanrakennuksessa syntyvän ylijäämämaan kohtalo on myös selvinnyt. Kunta on tarjonnut maa-alueita Kreatelle läjitysalueiksi ja vastikkeeksi saadaan esimerkiksi lisää louhintaa ramppien kohdilla. Tämä osaltaan antaa rahallista hyvitystä. Läjitettyä maata voi nähdä jo Avantintie 29:n kohdalla. Maa toimii myös hyvänä meluvallina jatkossa.
—Eritasoliittymän katuosuus Avantintielle kuuluu myös urakkaan. Sillä saadaan selkeytettyä liikennejärjestelyjä ja mutkainen tieosuus tulee turvallisemmaksi, Ahtiainen sanoo.
Alueen vilkas liikennöinti on ollut jo pitkään pulmallinen. Länsi-Avantintiellä Tammen risteystä käyttävät sekä raskas liikenne että asuinalueen asukkaat.
—Esimerkiksi risteyksen liikennevalot ovat olleet ongelma, sillä niiden vaihtuessa ei montaa autoa ehdi kulkemaan valoista samaan aikaan. Muun muassa satamaan kulkeva liikenne käyttää samaa risteystä.
Eritasoliittymän myötä risteyksen paine tulee purkautumaan ja sujuvoittamaan liikennöintiä asuinalueelta. Myös Tuulissuon eritasoliittymästä on tullut aiemmin valituksia.
—Se on liian pieni nykyrekkojen kokoon nähden. Rekkojen määrä ei itsessään ole prosentuaalisesti paljon, mutta Avantintie on paikka, jonne tavaraa tulee ja lähtee jatkuvasti. Jakelu- ja pakettiautojahan ei lasketa raskaaseen liikenteeseen, Ahtiainen muistuttaa.
Tilaisuuteen piti tarttua
Kaikkiaan eritasoliittymän tekeminen maksaa 6,4 miljoonaa euroa. Liedon osuus hankkeesta on 4 miljoonaa, josta jo aiemmin myönnettiin 1,19 miljoonan osuus. Valtion osuus hankkeesta on 2 miljoonaa euroa.
—Vielä ei tiedetä, kuka työn tekee. Suunnittelun jälkeen edessä on kilpailutus. Ely-keskus voi hyödyntää nykyistäkin urakoitsijaa.
Ely-keskuksella on osansa siinä, miksi eritasoliittymän päätös tehtiin nopeasti.
—Aiheesta on keskusteltu paljon, mutta päätöksen teko tuli eteen äkkiä, koska Ely haluaa hyödyntää oman osuutensa rakentamisen optiomahdollisuutta. Sen tarjoamalle 2 miljoonalle eurolle on muitakin ottajia, joten tilaisuuteen piti tarttua. Tieto mahdollisesta avustuksesta tuli jo ennen joulua ja asiasta tiedotettiin teknistä- ja kaavoitus- ja rakennuslautakuntaa joulukuun yhteiskokouksessa, Ahtiainen kertoo.
Tällöin päivitetty kustannusarvio ei ollut vielä tiedossa ja asia tuotiin tekniselle lautakunnalle heti, kun laskelmat oli päivitetty. Rahallisen avustuksen lisäksi myös hetki oli oikea.
—Säästöä kustannuksissa syntyy, kun hanke toteutetaan nyt. Myöhemmin tehtynä se olisi aiheuttanut vaikutuksia Kehätien liikenteelle, eikä paikkoja tarvitse repiä uudelleen auki. Tässä noudatetaan Liedon kuntastrategian mukaista kerralla kuntoon -mentaliteettia.
Ina Virtanen
Tilaa Turun Tienoo
Tilaushinnat 1.1.2025 alkaen (hinnat sis. alv. 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.
Ole ensimmäinen, joka kommentoi.
Kommentoi