Paikalliset | 26.11.2020 08:27

Puherobotti voi soittaa sinullekin

Puherobotti voi soittaa sinullekin

Paattislainen Aapo Kraama on Pirkanmaalla toimivan Vait Group Oy:n toimitusjohtaja. Yrityksen toimialana on puherobottitekniikka ja myynnin teknologia. Haastattelupäivänä Kraaman etätyöpisteenä oli Aurajoen rannalla sijaitseva hotelli.

Paattinen Mitä tulee mieleen sanasta puherobotti? Alkaako korvissa kuulua puhesyntetisaattorin metallinkaikuinen ääni?
Tekoäly on laajentanut puherobotin mahdollisuuksia huomattavasti. Puherobottia voidaan käyttää puhelimen kautta esimerkiksi asiakashankintaan, markkinointitutkimukseen tai asiakaspalautteisiin. Puherobotti — tai virtuaalinen assistentti — puhuu ihmisen luonnollisella äänellä. Käytännössä oikean ihmisen puhetta on tallennettu puherobotin muistiin. Puheluun vastaaja ei äkkiseltään edes huomaa puhuvansa robotin kanssa.
Puherobotti ymmärtää kaikki ohjelmoidut vastaukset perinteisten ”kyllä” ja ”ei” vastausten lisäksi. Vastausten perusteella vuoropuhelu jatkuu eteenpäin.
Eli kun soittaja kertoo olevansa virtuaalinen, se tarkoittaa sitä, että soittaja on puherobotti.

Paattislainen Aapo Kraama on myynnin teknologian parissa toimivan Vait Groupin toimitusjohtaja.
—Teknologian tarkoitus on helpottaa ihmisten elämää. Monia puhelinpalveluja käytetään näppäilemällä jokin numero. Näppäily voi olla vaikeaa ikäihmisille tai esimerkiksi autolla ajaessa. Virtuaalinen assistentti osaa kysyä kysymyksiä, joihin soittaja vastaa. Virtuaaliselle assistentille voidaan myös ohjelmoida vastauksia kysymyksiin, Kraama kertoo.
Esimerkiksi näin korona-aikaan ihmisillä on mielessään samoja peruskysymyksiä, joihin virtuaalinen assistentti osaa vastata. Lisäksi sille voi soittaa mihin aikaan vain toisin kuin työntekijälle, joka vastaa vain työaikana.

Kohdennettu mainonta nykyaikaa

Kohdennettu mainonta on nykyajan tapa markkinoida. Sehän on tuttua esimerkiksi Facebookin käyttäjälle, jonka uutisvirtaan ilmestyy kaupallisia tiedotteita aiheista, joista on keskusteltu.
Puhelinmyynti voi tuntua vastaajasta ärsyttävältä, toisinaan raivostuttavaltakin, mutta Kraama näkee sen ihmisten palveluna. Ajatellaanpa, että ihminen harrastaa teatteria ja käy säännöllisesti teatteriesityksissä. Puhelin soi, ja tutun näyttelijän ääni kertoo esityksestä, jossa on vielä vapaita paikkoja. Lopuksi soittaja kertoo, että hän voi lähettää puhelimeen linkin, jonka kautta voi tilata liput. Soittaja on kuitenkin virtuaalinen assistentti, johon on tallennettu tutun näyttelijän ääni.
Samalla tavalla esimerkiksi hotellit voivat markkinoita kokoustilojaan, kampaajat vapaita aikoja, hammaslääkäriasemat hammastarkastuksia ja niin edelleen. Mahdollisuuksia on monia. Virtuaalinen assistentti voi soittaa tuhansia puheluja päivässä. Puherobottia käyttävä yritys saa soitoista kerätyn datan siistissä muodossa taulukkona.

Tekoälyssä on tulevaisuus

Aapo Kraama toimi neljä vuotta finanssialalla, jossa hän pääsi seuraamaan vahvasti säädeltyä digiloikkaa ja samaan aikaan ympärillä kehittyvää tekoälyalan tuotekehitystä.
—Kun korona-aika alkoi, huomattiin, miten paljon teknologiaa voi hyödyntää esimerkiksi etätöissä.
Viime aikoina finanssipuolelle on tullut uusia säädöksiä, jotka toivat mukanaan lisätöitä. Kun Vait Group haki toimitusjohtajaa huolehtimaan yritystoiminnasta, päätti Kraama hakea paikkaa. Hän aloitti uudessa tehtävässään syyskuun alussa. Aivan tuntematon yritys ei ollut, sillä hänen veljensä on ollut mukana yhtiön perustamisesta alkaen.
Vait Groupin kotipaikka on Pirkanmaalla, mutta asiakaskuntaa on koko Suomen alueella. Kraaman etätyöpiste on siellä, missä asiakkaatkin ovat. Haastattelupäivänä työpiste oli turkulaisessa hotellissa Aurajoen rannalla. Etäpalaverit ovat toimitusjohtajan arkipäivää.

Pekka Remes

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.