Urheilu | 06.08.2020 08:41

Rallikansa saapuu Lietoon syyskuussa

Rallikansa saapuu Lietoon syyskuussa

Kilpailujohtaja Raimo Leino (vas.) oli turvallisuusvastaavana jo t-paidassa näkyvässä vuoden 1997 Länsirannikon rallissa. Juha Koskinen oli samassa rallissa ensimmäistä kertaa mukana, tuolloin kartturin roolissa. Liedon kunnantalon pihalta ralli starttaa 12.9. kello 13.01.

Lieto

Ralliautot palaavat Liedon sorateille syyskuussa. Vahvamaineinen Länsirannikon Ralli ajetaan lauantaina 12.9. Saukonojan maisemissa, Liedon ja Paimion äkkiväärillä sorateillä. Kilpailukeskus on Jokilaakson koululla, varikkoalueena toimii viereinen Laurin kenttä ja rallin seremoniallinen lähtö on kunnantalon edestä.
—Länsirannikon ralli ajettiin viimeksi vuonna 2011, silloin Paimiossa. Liedossa on viime vuosina ollut yksittäisiä erikoiskokeita esimerkiksi SM-kisojen osana. Koska alkukauden rallikausi peruttiin eikä esimerkiksi aluemestaruuksia tänä vuonna jaeta, kiinnostus Liedon rallia kohtaan on ollut suurta, kilpailujohtaja Raimo Leino ja ratamestari Juha Koskinen, lietolaisia molemmat, kertovat.
Autokuntien määrä on rajattu 150 autoon, ja määrä on näillä näkymin tulossa täyteen. Koronaepidemia asettaa kilpailulle omat rajoituksensa.
—Autokuntia on ohjeistettu turvallisuudesta, ja kehotettu ottamaan mukaan vain välttämätön huoltoryhmä. Käytännössä se tarkoittaa kuljettajan ja kartturin lisäksi kahta henkilöä. Autokuntien välillä pidetään tavallista suurempia turvavälejä, miehet listaavat.

Kuluja turvasta ja yksityisteistä

Yhden päivän ja neljän erikoiskokeen rallikilpailu vaatii sekin valtavasti vapaaehtoista väkeä. Pääjärjestäjänä toimii Turun Urheiluautoilijat, mutta apukäsiä saadaan liikenteenohjaukseen ja tuomarointiin muista seuroista. Kaikkiaan vapaaehtoisia on mukana noin 150.
Rallia seuraamaan kaivataan luonnollisesti myös yleisöä, ei kuitenkaan kisakeskukseen vaan reitin varrelle.
—Perinteisesti hyviä paikkoja seuraamiseen on ollut esimerkiksi Saukonojan koulun maisemissa. Yleisöäkin kehotetaan pitämään turvavälit riittävän pitkinä, Leino ja Koskinen tuumivat.
Tarkka reitti on vielä salaisuus, jotta eri puolilta Suomea saapuvat kilpailijat olisivat reitin suhteen samalla viivalla. Reittikartta julkaistaan rallia edeltävällä viikolla.
—Ensin ajetaan kaksi nopeampaa erikoiskoetta, sen jälkeen käytään tauolla ja myöhemmin iltapäivällä kaksi teknisesti vaativampaa erikoiskoetta. Mukana on myös Tienoon levikkialueen ralliässät, kuten Rönnemaan, Nevän, Silanterän ja Heikkilän autokunnat, itse Länsirannikon rallissa ensimmäistä kertaa vuonna 1997 mukana ollut Juha Koskinen kuvailee.
Raimo Leino puolestaan on vuosikymmeniä toiminut eri rallien tai ralliosuuksien turvallisuuspäällikkönä. Siitä ei syyskuussakaan tingitä.
—Jokaisella EK:lla on oma ambulanssi. Kustannuksia kertyy paitsi turvallisuudesta, niin myös yksityisteiden kunnostamisesta jälkikäteen. Liedon kisasta haetaan nollatulosta ja osallistumiskynnys pidetään mahdollisimman matalana. Sen verran on rallikansalle ehtinyt ajopaineita kertyä, että mahdollisimman monelle pyritään tarjoamaan kilpailumahdollisuus, Leino päättää.

Matti Lehtonen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.