Paikalliset | 04.07.2019 09:38

Tie on valmis vasta merkittynä

Tie on valmis vasta merkittynä

Hot Mix Oy:n Kalle Poutanen (vas.) ja Ville Nummila uusivat tiistai-iltana suojatiemerkintöjä Orikedolla Polttolaitoksenkadun ja Orikedonkadun risteyksessä. Merkintätyöt pyritään tekemään kuivilla keleillä ja yöaikaan, jotta liikennettä olisi mahdollisimman vähän.

Kesä on tienpidon kannalta helppoa aikaa: ei tarvitse aurata, hiekoittaa tai suolata. Kesällä teillä ja kaduilla korjataan rospuuttokauden vahinkoja, paikataan asfaltteja, kunnostetaan sorateitä ja uusitaan tiemerkintöjä.
Tarvasjokelainen PAIMIOLAINEN Hot Mix Oy on yksi Suomen johtavista tiemerkintäyrityksistä. Yhtiön vastuulla on tällä hetkellä kolme merkittävää ELY-keskuksen tilaamaa urakkakokonaisuutta Suomessa; Länsi-Uusimaa, Varsinais-Suomi ja Keski-Suomi.
—Kaudessa valmistetaan tiemerkintämassaa noin 8-10.000 tonnia. Se tarkoittaa karkeasti arvioituna 5.000 kilometriä 3mm kestomerkinnällä merkittyä maantietä, toimitusjohtaja Tapani Ritamäki kertoo.
Luku on nimenomaan karkea yleistys. Hot Mixin tekemiin töihin kun kuuluu myös pienmerkintöjä kuten suuntanuolia, suojateitä ja parkkipaikkoja.

Tarvasjoella valmistettua massaa Tukholman kaduilla

Tiemerkintäbisnes vertautuu kohtuullisen hyvin asfalttifirmojen vuodenkiertoon. Talvet lomaillaan, kesäkaudella painetaan hommia. Kausi kestää puolisen vuotta ja työt tehdään pääasiassa öisin.
—Viime kuussa maksoimme palkkaa 48 henkilölle. Heistä kahdeksan on töissä täällä Tarvasjoen tehtaalla merkintämassaa valmistamassa, loput tien päällä eri puolilla Suomea. Toimimme myös ulkomailla, ja esimerkiksi Tukholman kaupungin kadut on merkitty meidän Tarvasjoella valmistamallamme massalla, Tapani Ritamäki valaisee.
Merkintämassan koostumus on liikesalaisuus, eikä resepteistä huudella.
—Siinä on noin 10 eri komponenttia. Pigmentti on yleensä valkoinen, ja heijastavuus syntyy massaan lisättävästä lasikuulasta. Isompi kuula heijastaa paremmin mutta särkyy helpommin ja pysyy paikallaan pientä huonommin, Tarvasjoen tehtaanjohtaja Jukka Heikkinen kuvailee.
Pohjois-Euroopan erityishaasteena on talvi. Etelässä tiemerkinnät voidaan tehdä kovalla massalla, joka kestää kulutusta erinomaisesti. Pohjoismaissa haasteena ovat nastarenkaat ja lumiaurat, jotka rikkovat kovan massan nopeasti.

Laatukalusto markkinavalttina

Hot Mix Oy:n osti vuonna 2010 kolme paimiolaista veljestä. Yhtiö on napannut kilpailtuja ja merkittäviä urakoita yhdistämällä massavalmistuksen ja urakoinnin.
—Pitäisin markkinavalttina motivoitunutta henkilökuntaa, urakointia ja laadukasta kalustoa. Meillä on Ruotsissa tiemerkintäkoneita ja -ajoneuvoja valmistava yhteistyökumppani, jonka kanssa teemme jatkuvaa kehitystä. Alkuun oli hankalampaa, mutta pikkuhiljaa laitekehitykseen on saatu myös taloudellista järkeä, Tapani Ritamäki naurahtaa.
Isoja julkisia urakoita ei pääse tekemään toista kertaa, jos laadussa on valittamista. Hot Mix esimerkiksi pesee merkittävät alueet ennen massan levittämistä tarttumisen varmistamiseksi.

—Muut eivät pese. Pesemisen hyötyä on vaikea jälkikäteen todentaa, mutta näin me olemme päättäneet, ja jälkeen on oltu tyytyväisiä, Ritamäki päättää.

Matti Lehtonen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %)