Pääkirjoitus | 27.08.2020 08:09

Kevytautoille pakit EU-komissiolta

Vuonna 2018 eduskunnassa hyväksytty niin sanottu kevytautolaki todettiin EU-komission toimesta ajokorttidirektiivin vastaiseksi. Se tarkoittaa, että mopoautojen korvaajiksi kaavailtuja kevytautoja ei Suomen teille tule.
Kevytautojen piti olla nopeudeltaan rajoitettuja mutta muuten tavanomaisia henkilöautoja. Niitä olisi saanut ajaa 15 vuotta täyttänyt traktorikortilla. Lakimuutosta perusteltiin mopoautojen turvattomuudella, mutta kukaan ei tainnut Suomessa ajatella asiaa muiden kuin kyytiläisten näkökulmasta.
Yhtään demonisoimatta teini-ikäisten liikennekäyttäytymistä, puolentoista tonnin henkilöauto, jonka huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa, on osaamattomissa käsissä tappava ase. Mikäli taajamiin olisi päässyt ajelemaan traktorikortilla, olisi ollut perusteltua kysyä, mihin varsinaista B-ajokorttia tarvitaan.
Eikä nopeusrajoittimen poisto ole nykyvehkeilläkään häirinnyt niitä, jotka haluavat rajoitukset ylittää. Mopoja, skoottereita ja mopoautoja on vuosikymmenien ajan viritetty ja rajoittimia ohitettu. Rajoitukset olisi toteutettu elektronisesti, joten niiden poistaminen ei olisi ollut digisukupolvelle kummoinenkaan juttu.
Kevytauto olisi ollut myös melkoisen eriarvoinen värkki yläkoulujen pihoilla; jokaisen teinin perheellä kun ei ole mahdollisuuksia upouuden kolmosauton hankintaan.
Jatkossa alaikäisten liikkumisoikeuksia soisi parannettavan julkisella liikenteellä, kevyen liikenteen suosimisella ja erityiseen tarpeeseen myönnettävillä poikkeusluvilla.

Matti Lehtonen

Lue vanhempia pääkirjoituksia

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.