Uutisotsikot
Urheilu
Paikalliset | 31.03.2022 08:05
Pahkan risteyssillan hyötyleveyttä kavennetaan

Pahkan risteyssillan hyötyleveyttä kavennetaan sillan kannen huonon kunnon vuoksi. Käyttövuosia sillalla on vielä 10—15.
Lieto Tampereen valtatien ylittävän Pahkan risteyssillan hyötyleveyttä joudutaan kaventamaan Pahkantiellä Liedossa. Hyötyleveys rajoitetaan 6,5 metriin sillan kannen betonin huonon kunnon takia. Rajoituksella pyritään turvaamaan sillan turvallinen loppuun käyttö siihen saakka, kunnes silta uusitaan.
Pahkan risteyssilta ylittää Pahkantien jatkeena valtatien 9 Oili Jalosen autopurkaamon kohdalla. Sillan kannen betonin huonon kunnon vuoksi sillan nykyisen kahdeksan metrin hyötyleveyttä joudutaan rajoittamaan 6,5 metriin. Rajoitus tulee voimaan, kun sillalle on asennettu tarvittavat varoitusmerkit sekä hyötyleveyttä rajoittavat sulkupylväät.
Pahkan risteyssillalle tehtiin kesällä 2021 erikoistarkastus, jossa sillan rakenteiden kuntoa tutkittiin muun muassa rakennekoekappalein. Erikoistarkastuksessa havaittiin päällysrakenteen betonissa pakkasrapautuma- ja alkalikiviainesreaktiovaurioita, jotka ovat levinneet paikoin varsin syvälle. Erikoistarkastuksen huonojen tulosten perusteella tehtiin vielä marras—joulukuussa lisätutkimus, jolla varmistettiin vaurioiden laajuus.
Tarkastusten perusteella todettiin, että vauriot heikentävät reunaulokkeen kantavuutta ja kuormitusta reunaulokkeelle on tarpeellista vähentää hyötyleveyttä kaventamalla. Toimenpiteen tavoitteena on varmistaa sillan turvallinen loppuun käyttö siihen saakka, kunnes se pitää uusia. Sillan jäljellä olevaksi käyttöiäksi arvioidaan noin 10—15 vuotta. Sillan kuntoa tarkkaillaan tehostetusti tänä aikana.
Pahkan silta on teräsbetoninen jatkuva ontelolaattasilta. Se on rakennettu vuonna 1967. Liikennemäärä siltapaikalla on 353 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on 29 ajoneuvoa.
Tilaa Turun Tienoo
Tilaushinnat 1.1.2023 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.
Ole ensimmäinen, joka kommentoi.
Kommentoi