Paikalliset | 27.05.2022 08:02

Lietniemen siltatyömaalla tehdään valumuotteja — Savijoen ylittävän sillan remontti valmis loppukesästä

Lietniemen siltatyömaalla tehdään valumuotteja — Savijoen ylittävän sillan remontti valmis loppukesästä

Tehan Oy:n työmaapäällikkö Riku Karvonen kertoo Lietniemen sillan korjausprojektin olevan yhtiölle muuten peruskauraa, mutta Hämeentien vilkas liikenne tuo omat hankaluutensa. Savijoen ylittää Sillilän notkossa vuorokaudessa yli 13.000 ajoneuvoa.

Lieto Sillilän notkossa Hämeentiellä käy tasainen jyrinä. Savijoen ylittävän Lietniemen sillan yli kulkee päivittäin yli 13.000 ajoneuvoa. Vuonna 1955 rakennettu silta peruskorjataan kesän aikana, ja haasteita projektille tulee nimenomaan vilkkaasta liikenteestä. Työmaan kohdalla on voimassa 30 kilometrin tuntinopeusrajoitus.

—Osa kuljettajista noudattaa nopeusrajoitusta, aika moni jättää sen huomiotta. Tilaajan (Varsinais-Suomen Ely-keskus) kanssa on asiasta keskusteltu, ja tarvittaessa työmaan molemmin puolin asennetaan hidasteita, siltaremonttia urakoivan Tehan Oy:n työmaapäällikkö Riku Karvonen toteaa Sillilän vanhan Teboilin pihamaalle perustetussa työmaakonttorissa.

Ensimmäisten viikkojen aikana työmaalla tehtiin yötöitä, joiden ajaksi toinen ajokaista suljettiin liikenteeltä. Siltakurjen avulla rakennettiin telineet teräsbetonisen holvisillan molemmin puolin, nyt työt jatkuvat vain päiväsaikaan.


Valmista tulee loppukesästä


Lietniemen silta on rungoltaan hyvässä kunnossa, mutta sen reunapalkit ovat murenneet. Vanhat reunapalkit on piikattu käsin pois ja piikkausjäte kuskattu telineiltä pois raa'asti lapio- ja kottikärryhommina.
—Jokeen sitä ei todellakaan olisi voinut pudottaa, Karvonen painottaa.

Juuri nyt tehdään muottivaluja, sen jälkeen raudoitetaan ja valetaan uudet reunapalkit. Uusien palkkien myötä sillan hyötyleveys kasvaa puoli metriä.

Valun kuivumisen jälkeen vuorossa on vesieristys, kaiteiden asennus ja viimeistelytyöt. Valmista pitäisi tulla loppukesästä.

—Raudan saatavuusongelmat ovat hidastaneet työmaan valmistumista. Tähän siltaan rautaa ei onneksi valtavasti kulu.

Sillan kannen vesieristämisen ajaksi asfaltointi kuoritaan kaista kerrallaan pois. Vesieristys tehdään taas pääosin kesäöisin, jolloin liikenne on rauhallisempaa.
—Pyrimme pitämään sen ajan, jonka tie on murskepinnalla, mahdollisimman lyhyenä. Väkisin siinä silti päivä menee, Karvonen lupaa.

Matti Lehtonen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.