Paikalliset | 22.09.2022 11:13

Karkkien näpistely kuriin

Karkkien näpistely kuriin

K-Market Ruskon kauppias Marianne Mertsola esitteli kauppiaan työtä ja kaupan arkea Maunun koulun oppilaille. Vieressä kotitalouden lehtori Riina Veijalainen sekä koulunkäynnin ohjaaja Tiina Hakala.

K-Market Ruskon kauppias Marianne Mertsola havahtui viime keväänä lukuisiin tyhjiin karkkipapereihin, jotka lojuivat kaupan hyllyillä.

—Kaikki lähti siitä, kun koronapandemia alkoi ja lasten ja nuorten harrastaminen loppui. Pahoinvointi alkoi näkyä kaupalla. Paketteja rikottiin ja tavaroita siirreltiin hyllyillä. Koskaan aiemmin ei ollut käynyt vastaavaa, kauppias kertoo.

Kun viime vuoden lopussa kauppaan saapui joulumakeisia, kasattiin niitä samaan paikkaan ja niistä muodostui näköeste.

—Niiden takana syötiin salaa karkkeja ja keväällä syötyjä ja tyhjiä papereita alkoi myös näkyä. Seurasimme pari viikkoa tilannetta, jotta selviäisi, onko kyseessä ohi menevä ilmiö vai pitkän aikavälin asia. Kävi ilmi, että kyseessä on isompi juttu.

Kauppias teki aiheesta Fecebook-päivityksen, jota jaettiin Ruskolla. Se auttoi heti vähentämään ilkivaltaa kaupan sisällä. Tämän jälkeen ongelmia alkoi ilmetä kaupan pihassa ilta-aikaan.

—Multasäkkejä rikottiin ja pihaa oltiin sotkettu. Kohtasin kerran 15 mopopoikaa illalla kaupan pihassa ja puutuin tilanteeseen sekä soitin vartijan paikalle, Mertsola kertoo.

Oppilaille käsitys kaupan toiminnasta

Kauppias lähti puuttumaan tilanteeseen myös toisella tavalla. Hän kutsui paikallisia oppilaita tutustumaan kauppaan sekä kauppiaan työhön, jotta heille muodostuisi selkeämpi käsitys kaupan alan työstä. Kuluneella viikolla kaupalle on kutsuttu vierailemaan opettajan johdolla yhteensä kolmetoista kotitalouden oppilasryhmää Ruskolta. Lisäksi kaupalla vieraili myös ekonomian kurssin oppilaita.

—En halua syytellä ketään. Idea on kertoa oppilaille, miksi kaupalla inventoidaan ja paljonko täällä on tavaraa. Viime viikolla inventaariossa laskimme karkit ja selvisi, että esimerkiksi 22 snicker-patukkaa on kadonnut. Kun kone luulee, että tuotetta on hyllyssä, ei se tilaa sitä lisää. Tyhjä hyllypaikka hidastaa myyntiä sen lisäksi, että tuotteita on varastettu, Mertsola selvittää.

Liiketoiminta kauppiaan vastuulla

Maanantaina K-Marketilla vieraili Maunun koulun 8.-luokkalaisia kotitalouden opiskelijoita kotitalouden lehtori Riina Veijalaisen johdolla. Marianne Mertsola aloittaa esittelyn kysymällä oppilailta, tietävätkö he, mitä eroa S-kaupalla ja K-kaupalla on. Oppilaat tietävät, että K-ryhmä tarkoittaa sitä, että kyseessä on kauppiasvetoinen ruokakauppa.

—Minä maksan tuotteet, kunnes ne ohittavat kassalinjan. S-kaupan kassa ei ole vastuussa samalla tavalla, eikä hänellä ole omakotitaloa panttina, Mertsola kertoo.

Kauppiaan vastuulla on koko kaupan liiketoiminta. Tilinpäätösinventaario paljasti, että Ruskon K-Marketissa on 8.500 myyntiartikkelia.

—3–5 prosenttia myynnin menetyksestä johtuukin tyhjistä hyllypaikoista, kauppias jatkaa.

Hän myös selvittää oppilaille, mitä eroa on hävikillä sekä tunnistamattomalla hävikillä.

—Hävikkiä on, kun tuote menee rikki. Kun tuote viedään taskussa kassan ohi, on se tunnistamatonta hävikkiä.

Mertsola kertoo oppilaille myös tarinan siitä, miten itse päätyi kauppiaaksi Keskon kauppiasvalmennuksen kautta. Hän valmistui kauppiaaksi keväällä 2018.

—Olin valmis lähtemään jopa Utsjoelle asti, mutta sain tiedon, että Ruskolla vapautuu paikka ja tänne olin aina halunnut tulla kauppiaaksi, hän kertoo.

Lopuksi hän selvittää kaupan kiertoa ja kertoo, miksi hevi-osasto sijaitsee heti sisään saapuessa ja pakasteet ja karkit kaupan loppuosassa.

Entä mitä tuotetta kysytään päivittäin?

—Hiiva-pakettia ja kananmunia, Mertsola kertoo.

Ina Virtanen

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.