Paikalliset | 15.09.2022 09:27

Aaro Menna on motocrossin suomenmestari

Aaro Menna on motocrossin suomenmestari

Vahtolainen, Turun Moottorikerhoa edustava Aaro Menna, 15, on motocrossin MX125-luokan suomenmestari. Mestaruus varmistui jo ennen viimeistä osakilpailua Alavudella. Menna osallistui vielä kauden viimeiseen osakilpailuun Imatralla. Hän voitti ensimmäisen erän, mutta loukkaantumisen takia ei enää ajanut toista erää.

MX125-luokan kuljettajat ovat 13—18-vuotiaita. Kilpailuerä kestää 20 minuuttia plus kaksi kierrosta. Tällä kaudella osakilpailuja oli kaikkiaan kuusi.

Aaro aloitti ajamisen 5-vuotiaana, jolloin hän sai ensimmäisen kerran kokeilla lajia. Esimerkkiä antoi naapurin poika Eino, joka ajoi motocrossia. Nykyään Aaro käy harjoituksissa Säkylässä sekä Kokemäellä ja Raumalla. Miksi ei Raision motocross-radalla?

—Raision rata ei vastaa kisaratoja. Sijainniltaan Raisio olisi meille tosi hyvä, jos sinne saataisiin SM-sarjan tasoinen rata, sanoo Aaron isä Jari Menna.

—Kun Turussa Urusvuoren rata lopetettiin, luvattiin, että uusi rata tulee tilalle Raisioon. Raision rata on kuitenkin kova, kapea ja pölyävä, siis erilainen kuin radat, joissa ajetaan kilpailuja.

Turun Moottorikerho on vuokrannut harjoitusradan Säkylästä. Kesällä Aaro harjoittelee Säkylässä kolmasti viikossa. Talvella hän harjoittelee muutaman kilometrin päässä kotoaan enduroreitillä. Talvisessa kelissä oppii ajamaan spoorissa eli ajourassa. Taidosta on hyötyä, jos kesällä joutuu ajamaan märkää, pehmeää rataa. Talvella ohjelmassa on myös peruskuntoharjoittelua sekä voimaharjoittelua.

Motocross on kestävyyslaji. Motocrossin 125-luokan vuoden 1985 maailmanmestari ja nelinkertainen 250-luokan MM-hopeamitalisti Pekka Vehkonen oli juossut puolimaratonin alle neljän minuutin kilometrivauhtia vuonna 1991.

Aaroa valmentaa Miro Lehto, joka on kaksinkertainen cross countryn suomenmestari.

—Miro on sekä ajo- että kuntovalmentaja. Koska hän on itse ajanut, hän tietää, mitä asioita voi tehdä paremmin. Hän on myös joka toinen päivä yhteydessä minuun ja kysyy, miten harjoitukset ovat sujuneet. Hänestä on ollut minulle suurta apua, Aaro kertoo.


Suomen tasossa vaihtelua

Motocrossissa 125-luokan osakilpailuissa lähtöpuomin taakse saattaa ryhmittyä jopa 47 kuljettajaa. Suomessa taso
vaihtelee kärjen ja häntäpään välillä. Aika-ajossa eroa voi tulla melkein parikymmentä sekuntia. Aaro on päässyt maistelemaan myös kansainvälistä vauhtia, viimeksi, kun Hyvinkäällä järjestettiin MM- ja EM-osakilpailut elokuussa. Siellä sekunnin sisään mahtui hyvinkin kymmenen kuljettajaa. Paremmin menneessä erässä Aaron sijoitus oli 22. Sairastumi-
nen oli vienyt kunnosta parhaan terän.

Aaron päättyneen kauden kisabudjetti oli noin 25.000 euroa.

—Iso kiitos yhteistyökumppaneille, jotka ovat mahdollistaneet harrastuksen, Jari Menna kiittelee.

Kun menestystä on tullut, kiinnostaisiko osallistua EM-sarjaan?

—Pitäisi olla vähintään 60.000 euron budjetti. Summa vaatisi jo tukijoita, joilta tulisi menestysvaatimuksia, ja olen päättänyt, että lainarahaa en tähän ota. Lisäksi Aaron pitäisi olla pois koulusta. Hän käy yhdeksättä luokkaa ja tänä lukuvuonna pitäisi päättää, mihin jatkaa peruskoulun jälkeen. Ja lisäksi minun pitäisi olla pois töistä, jos kiertäisimme EM-sarjaa, Jari Menna listaa.

—Olen sanonut, että niin kauan ajetaan, kun ajaminen on hauskaa — ja harrastuksen täytyy olla hauskaa.

Nykyinen kisabudjetti tuntuu suurelta, mutta Jari Menna tuo esille asian toisen puolen. Miten moni teini-ikäinen poika enää viihtyy isänsä kanssa?

—Minä tiedän, missä Aaro on viikonloput, kenen kanssa hän on, mitä hän tekee ja mitä ajattelee. Miten moni isä voi sanoa saman?

Pekka Remes

Ole ensimmäinen, joka kommentoi.

Kommentoi




Näköislehti

Tilaa Turun Tienoo

Tilaushinnat 1.7.2019 alkaen (sis. alv 10 %) Valitse haluamasi tilausvaihtoehto alta! Irtonumeromyynti Turun Tienoon toimituksesta tai näköislehtenä: www.lehtiluukku.fi-sivujen kautta.