Liedon Keskuskentän rataviivoitus heitti kymmeniä senttejä

16.8.2018 Liedon Keskuskentän rataviivoitus on uusittu viime viikolla. Syynä oli se, että rataviivoitus oli mitattu väärin ja se oli maalattu väärin. Pahimmillaan viivat olivat kymmeniä senttejä väärässä paikassa.

—Kentän vastaanottotilaisuudessa totesimme, että rataviivoituksen mittauspöytäkirja puuttuu. Mittauksen oli tehnyt kentän urakoineen Jäämestarit Oy:n latvialainen aliurakoitsija, jolla on IAAF:n (Kansainvälinen urheiluliitto) sertifikaatti, kertoo Liedon liikuntapaikkamestari Kai Lagerström.
Tuolloin jo huomattiin, että mittaus oli epäonnistunut.
—Lähtöviivat, viestien vaihtoalueiden viivoitus, aitojen paikat olivat 20—30 senttiä väärässä paikassa. Pahin virhe oli 70 senttiä. Juoksuradan pituus oli 400,13 metriä, kun sääntöjen mukaan virhe saa olla korkeintaan neljä senttiä.
Samainen yritys on tehnyt vääriä mittauksia kolmella muullakin urheilukentällä.
Liedon Keskuskentällä on kuitenkin tänä kesänä kisattu. Kisoja on voitu järjestää, koska rata oli liian pitkä eikä liian lyhyt.
Suomalainen Mittauslinja Oy teki tarkistusmittauksen. Yhtiö myös mittasi rataviivoitukselle oikeat paikat. Vanha viivoitus piti kuitenkin ensin maalata peittoon. Sen jälkeen juoksurata pinnoitettiin uudelleen. Pinnoitetusta kuitenkin käytettiin vain puolet normaalista määrästä.
—Olemme saaneet valmistajalta vakuutuksen, että kenttä läpäisee vettä kuten alun perin on ajateltu. Olemme urakkasopimuksessa ostaneet uuden kentän, emme vanhaa kenttää, jota on paikattu.
Maalaukset teki Elfving Signum.

Urakasta oppia moneen asiaan

Liedon Keskuskentän kunnostus ei sujunut mallikkaasti. Kentällä ei voitu pelata jalkapallosarjojen kevätkierroksia, koska nurmikko ei ollutkaan pelattavassa kunnossa.

—Olen pettynyt kokonaisurakkaan, liikuntapaikkamestari Lagerström sanoo suoraan.
—Urakkaa on leimannut urakoitsijan liian kova kiire. Lisäksi latvialaisen aliurakoitsijan kanssa on ollut kieliongelmia. Esimerkiksi Liedon Parma halusi kentälle merkinnät ruotsalaisviestin vaihtoalueista. Latvialaisille ruotsalaisviesti oli kuitenkin tuntematon laji, jota heille yritettiin selittää.
Lagerström toteaa, että Suomessa kenttien rakentamiseen erikoistuneita yrityksiä on liian vähän. Jäämestarit on nykyään osa Unisportia, joka on viime vuosina laajentunut monin yritysostoin. Urheilukentän rakentaminen on kustannuksiltaan niin suuri urakka, että hankintalaki edellyttää kilpailuttamista. Tavallisesti pääurakoitsija käyttää useita aliurakoitsijoita.
Lagerströmin mukaan kunnista puuttuu usein kenttärakentamisen kilpailutuksen asiantuntemusta, eikä kilpailutuksen etuja pystytä hyödyntämään.
—Uskon, että paikalliset yrittäjät pärjäisivät aliurakoiden hintakilpailussa. Näin eurot jäisivät kiertämään omaan kuntaan.
Toinen Lagerströmin huomiota kiinnittänyt asia on eri rakennusvaiheiden viivästymiset, jotka aiheutuivat urakoitsijan monista samaan aikaan päällekäin olevista urakoista.
—Kentän suunnittelijan, urakoitsijan ja tilaajan eli kunnan pitäisi tehdä enemmän yhteistyötä ennen kuin rakennustyöt alkavat.
—Minulle kulunut vuosi on ollut opettavainen. Tiedän nyt paljon kentän rakentamisesta, Lagerström summaa kokemuksiaan.

Pekka Remes

.