Huijausyrityksiä voi estää ominkin toimin

Pankkikorteissa on nykyään lähimaksuominaisuus. Raimo Lähteenmäki näyttää, miten alumiinifoliosta voi valmistaa suojan pankkikortilleen.

24.4.2018 Poliisin tilastojen mukaan huijaukset ja petokset ovat merkittävästi lisääntyneet tällä vuosikymmenellä. Huijauksia ja vedätyksiä on monenmoisia. Viime aikoina uutisotsikoihin ovat nousseet valepoliisit.

—Oikea poliisi ei milloinkaan kysy puhelimitse verkkopankin eikä pankkikortin tunnuslukuja, painotti Turun Kaupunkilähetyksen hankekoordinaattori Katja Laine Paattisten aluetalolla viime maanantaina.
Laine oli puhumassa senioreihin kohdistuvista huijauksista tilaisuudessa, jonka olivat järjestäneet Turun Kaupunkilähetys, Rikoksentorjuntaneuvosto, Fingerroosin Säätiö ja Turun kaupunki.
Laine tähdensi, että huijarit ovat perusteellisia ja sitkeitä. Esimerkiksi, jos he ovat onnistuneet nappaamaan pankkikortin, he voivat selvittää kortin omistajan tiedot tämän auton rekisterinumeron perusteella. Pankkikortti voidaan viedä esimerkiksi niin, että pankkiautomaatilla asioivan huomio kiinnitetään muualle vaikkapa maasta "löytyvällä" setelillä.
Myös kotiovella voi olla sisällepyrkijöitä.
—Omaan kotiin ei tarvitse päästää ventovieraita.
Jos tulija on viranomainen tai esimerkiksi kunnan työntekijä, hänellä on siitä todistuksena henkilökortti. Jos vieläkin epäilyttää, onko ovella esimerkiksi oikea poliisi, kannattaa soittaa poliisille ja varmistaa asia. Jos poliisia tarvitaan kiireellisesti paikalle, soitetaan hätänumeroon 112.

Liian hyvää ollakseen totta

Jos jokin tuntuu olevan liian hyvää ollakseen totta, niin yleensä se ei ole totta. Jos joku esimerkiksi tarjoaa kallista puhelinta parilla eurolla, ruohonleikkuria ilmaiseksi palkkiona testikäytöstä tai jos puhelinmyynnissä tarjolla on "ilmainen näyte", kyseessä voi olla yritys saada asiakas tilausansaan.

—Jos ei ole tilannut tuotetta, sitä ei tarvitse maksaa. Palauttakaa tuote ja tehkää valitus eli reklamaatio, Laine neuvoi.
Pelkkä laskun maksamatta jättäminen ei siis riitä, vaan pitää tehdä myös reklamaatio. Toimintaohjeita löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.
Kiinteistöjen omistajat saavat puheluja, joissa tarjotaan ilmastointiputkien, viemärien, savupiippujen tai ikkunoiden tarkistuksia. Yleensä tarkistuksen jälkeen tehdään myös tarjous korjauksesta tai kunnostuksesta.
—Jos ei ole oikeasti ostamassa mitään, niin silloin ei myöskään allekirjoiteta mitään.
Tarjoukset kannattaa kilpailuttaa ja verrata, millä hintaa kyseinen työ tavallisesti tehdään. Hintahaitari voi yllättää. Vaikka myyjä kuinka hoputtaisi tarjouksensa kanssa, kannattaa vertailla.
Yleisön joukossa ollut Raimo Lähteenmäki toi esille pankkikortit, joissa on lähimaksuominaisuus. Teknisesti on mahdollista, että kortin tiedot voidaan lukea etälukulaitteella. Kotikonstina pankkikorttia suojaa, kun se kääritään alumiinifolioon.
Huijausyrityksiä tulee myös sähköpostiin. Youtubesta löytyy Lähteenmäen tekemä video Esimerkkejä roskapostista, jossa neuvotaan, miten saa selville roskapostin lähettäjän osoitteen ja mitä kaikkea roskapostit tarjoavat.

Pekka Remes

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä