Rengassesonki pyörii vielä viikon—pari

Jouni Saari (oik.) on pyörittänyt rengasliike Tarvas Rengasta kymmenisen vuotta. Sesonkiluonteinen työ maistuu myös Ville Saarelle.

17.4.2018 Pääsiäisviikolla satoi vielä kunnon kerros lunta, ja yöpakkaset jäädyttävät tien pintoja. Silti autoilijat vaihtavat tai vaihdattavat kesärenkaita alle, niin kuin lakikin käskee. Tänä vuonna sesonki on parisen viikkoa myöhässä.

—Nyt on puhelin soinut mukavasti. Niin se vain on, että ihmiset haluaisivat saada renkaat vaihdettua saman tien ja samanaikaisesti. Se on näitä ammatin haasteita, rengasliike Tarvas Renkaan yrittäjä Jouni Saari kertoo rengasliikkeen hallissa Tarvasjoella.
Kymmenisen vuotta alalla ollut Saari on seuraillut alan kehitystä ja huomannut etenkin kaupungeissa rengasbisneksen keskittyvät isoille ketjuille.
—Meidän asiakkaamme ovat täältä maaseudulta, moni on ollut vakiokalustoa jo vuosikymmenen. Meillä vaihdetaan renkaat - uudet tai vanhat - alle odottaessa, mutta pääosin iltaisin ja viikonloppuisin. Arkipäivisin teen rengashommia Hydoring Oy:lle Kyrössä, Saari juttelee, ja nostelee samalla vanhoja talvirenkaita pois vanteilta.
Tilalle on tulossa uudet kesärenkaat, joita kantaa varastoparvelta Jounin poika Ville Saari. Nuorempi Saari on touhunnut renkaiden kanssa sen minkä isäkin. Insinööriopiskelujen kylkeen sesonkiluonteinen rengasjopi sopii mainiosti.
—Ja luontaisetuna omassa autossa on hyvät renkaat, Tarvasjoelta käsin Turun ammattikorkeakoulua käyvä Ville Saari virnistää.

Valikoimaa autojen alle riittää

—Pääasiassa myymme Tracmaxin, Hankookin, Michelinin ja Nokian renkaita, mutta merkkejä on miljoona ja asiakkaan halutessa voidaan tilata mitkä tahansa renkaat. 95 prosenttia meidän renkaistamme tulee Torniosta, johon niitä laivataan Keski-Euroopasta. Vanhat renkaat taas hakee Kuusakoski Recycling, jolla on nykyisin oikeastaan monopoliasema renkaiden kierrätyksessä, Jouni Saari sanoo.

Nykyään ei henkilöautojen renkaita juuri uudelleen pinnoiteta. Säästö on pieni ja uudelleen pinnoitettu rengas ei kuitenkaan ole uusi. Yleisimmin vanhat renkaat rouhitaan ja käytetään asfaltin teossa.
Sen vanhempi Saari on huomannut, että renkaiden koko on kasvanut valtavasti. Aikaisemmin autoissa käytettiin yleisesti 14- ja 15-tuumaisia renkaita, nykyään 16- ja 17-tuumaisia.
—Se johtuu autojen keskipainon noususta. Nykyään pienikin henkilöauto painaa aina 1,5 tonnia, erilaiset turvajärjestelmät ja palkistot tuovat lisäpainoa. Vanhoja kottikärryn pyöriä ei enää juurikaan tiellä liiku, päättää Saari puolen tunnin haastattelu- ja renkaanvaihtourakan.

Matti Lehtonen

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä