Topper avaa verkkokaupan ja kuluttajakaupan

Topper Uniformin toimitusjohtaja Hanna Laine ja projektijohtaja Mia Ruusumo sovittivat arktisiin oloihin tarkoitettuja Hylje-haalareita. Yrittäjät tuovat piakkoin markkinoille myös kevyempiä Hylje-vaatteita, myös sopivan kokoisina.

5.12.2017 Eteläisen Suomen talvet ovat olleet viime vuosina aika surkeita, märkiä ja pimeitä. Pohjoisessa jo marraskuussa lämpömittarit vajosivat alle 30 pakkasasteen, mikä tarkoitti ulkona liikkuville täyttä pakkasvarustusta.

Aika moni poromies tai moottorikelkkailija veti päälleen Hylje-merkkisen haalarin. Rovaniemellä kehitetty haalari on Lapin kairoissa ja tuntureissa tunnettu merkki, luottokampe.
1970-luvulla kehitetty Hylje-haalari, alkujaan Lomatex, on elänyt vaatebrändiksi värikästä elämää perheyritysten ja Luhdan käsissä, välillä kukoistaen, välillä hiipuen. Viimeksi Hylje-brändillä haalareita on tehnyt Suomen Laatuhaalarit Oy. Uusi vaihe alkoi tänä syksynä kun Hylje-brändi, haalarikaavat ja Laatuhaalareiden liiketoiminta siirtyivät lietolaisen Topper Uniformin haltuun. Topperille kauppa oli myös sysäys kuluttajamarkkinoille tuloon. Aiemmin Tuulissuolla toimiva Topper on tunnettu erityisesti viranomaisten ja isojen yhtiöiden virka- ja työasukokonaisuuksien toteuttajana.
—Suomen Laatuhaalareista on jo aiemmin oltu meihin yhteydessä ja ehdotettu yhteistyötä. Tänä vuonna tapasimme yrityksen perustajan ja neuvottelut nytkähtivät eteenpäin. Hänen mielestään me olisimme arvoiltamme ja laadultamme sopiva yritys Hylje-tuotemerkin haltijaksi, taustoittaa projektijohtaja ja yrittäjä Mia Ruusumo.
Hylje-haalarit tunnetaan Lapissa myös lempinimellä "Kaamasen kansallispuku", mikä ei Ruusumon mielestä ole todellakaan taakka.
—Päinvastoin, se on ihana, ja kertoo vaatteen merkityksestä käyttäjilleen.

Hyvän haalarin rinnalle kevyempää

Aikaisempaa kokemusta arktisista vaatteista Topperille on kertynyt esimerkiksi Rajavartiolaitoksen moottorikelkkapukujen suunnittelussa. Hylje-haalareihin ei Liedossa aiota suuria muutoksia tehdä.

—Vaate pidetään sellaisena, jollaisena käyttäjät sen tuntevat. Pieniä, maltillisia uudistuksia saatetaan kaavoihin ja väreihin tehdä, toimitusjohtaja ja toinen Topperin omistajista, Hanna Laine, kertoo.
Arktisen extreme-haalarin kylkeen Hylje-tuotemerkin alle tuodaan myös kevyempiä haalareita sekä kaksiosaisia erä-, kalastus- ja metsästysvaatteita. Nekin kehitetään luonnollisesti käyttäjien palautteen perusteella, Topperin suunnittelukokemusta hyödyntäen.
—Mitään täyskalvollisia hikipusseja emme aio tehdä. Vaatteissa kriittiset kohdat ovat kosteutta kestäviä, mutta muuten hengittäviä. Leikkaukset ovat klassisen toimivia, väljiä ja mukavia, Mia Ruusumo kuvailee.
Vaatteet valmistetaan Topperin omistamalla Viron-tehtaalla.

Verkkokauppa aukeaa lähiviikkoina

Aikaisemmin Topperin valmistamat vaatteet ovat olleet harvojen herkkua. Työvaatteita ei ole voinut yksityishenkilö hankkia. Siihen on tulossa muutos vielä tämän vuoden aikana, kun Topper avaa verkkokaupan omille mallistoilleen. Hylje-tuotemerkin lisäksi tarjolle tulee AJO-, VOIMA-, LANSSI- ja Ritva Falla for Topper-malliston vaatteita.

—Olemme aika innoissamme tästä koko kuviosta; Hylje-brändistä ja verkkokauppa-avauksesta, naiset hihkuvat.
Alkusysäyksenä kuluttajakauppaan Topper avaa ovensa yleisölle itsenäisyyspäivän jälkeen. Torstaista lauantaihin myydään mallikappaleita ja yksittäiskappaleita varastoista, myöhemmin varastomyyntiin tulevat myös mainitut tuotemerkit.
—Ei tänne mitään vaatekaupan myymälätunnelmaa tuoda, mutta rekit vedetään esille ja ovesta voi kävellä sisään sovittamaan. Hylje-brändin suurin asiakaskunta on Lapissa, mutta kevyemmille asuille käyttäjiä löytyy varmasti myös etelästä.
Tärkeimmästä markkina-alueesta kertoo myös Topperin tekemä sponsorisopimus Poro Cupin kanssa. Helmi—maaliskuussa Lapissa kisataan poronajokisoissa, ja Hylje-haalarit ovat katsomossa elementissään.

Matti Lehtonen

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä