Toimintakyky vaatii lihaksia

Lietolaisten 57—72-vuotiaiden ryhmä kokoontui kolmatta kertaa ja kävi sauvakävelylenkillä. Ensi kerralla mennään kuntosalille tai testataan tasapainoa fysioterapeuttiopiskelijan Henna Vähä-Hakulan opastuksella.

Lihaskunto, tasapaino ja kestävyys. Siinä on kolme toimintakyvyn perusominaisuutta, jolla iäkäs saa asua kotonaan pitkään.

Näihin tähtää Liedon Fysio-Kuntoutuksessa harjoittelujaksolla oleva fysioterapeuttiopiskelija Henna Vähä-Hakula, joka on haalinut lietolaisia ikäihmisiä kolmeen liikuntaryhmäänsä. Kuuden viikon harjoittelujakso on nyt puolivälissä, ja harjoitteluajan kestävät ilmaisryhmät ikääntyneille pyörivät täydellä teholla.
—Kyse on toimintakyvystä. Kun tasapaino, lihaskunto ja kestävyys ovat hyvät, pärjää kotonakin omin avuin. Erityisesti tarkoitus on ehkäistä kaatumisia, Vähä-Hakula kertoo.
Kaatumisesta seuraa usein luunmurtumia. Erityisesti reisiluun kaula on vaarassa, ja siitä seuraa usein pitkiäkin laitoshoitojaksoja. Siksi ikääntyneen kunto usein romahtaa kaatumisen seurauksena. Ei ihme, että kaatuminen pelottaa.
—Harjoittelemme ryhmässä myös lattialta ylösnousemista. Lisäksi testaamme tasapainoa ja liikkuvuutta ja teemme kuntotestin.

Fysio-Kuntoutuksen omistaja fysioterapeutti Maarit Sairanen pitää toimintakyvyn kannalta kaikkein tärkeimpinä reisilihaksia.

—Perusjuttu on, että tuolilta pitää päästä itse nousemaan ylös. Jos jalkalihasvoimat, erityisesti reisilihaksista, menevät heikkoon kuntoon, myös tasapaino kärsii, Sairanen sanoo.
Lihakset tarvitsevat rasitusta, luut kuormitusta ja nivelet liikettä. Tutkimuksissa on todettu, että lihaskuntoharjoittelu tosiaan tehoaa vielä vanhoilla päivilläkin.
—Jos kuntosalilaitteessa ei pysty tekemään vaikkapa olkanivelen vuoksi jotain tiettyä liikettä, voi soveltaa ja tehdä liikkeen toisin.
Liikkumisen lopettaminen on myrkkyä elimistölle. Kiikkustuoliin jääminen on pahinta, mitä omalle toimintakyvylleen voi tehdä.
—Kipu ei aina estä liikkumista. Missään nimessä liikkumista ei pidä lopettaa, jos lihakset kipeytyvät, Sairanen muistuttaa.

Mari Kokkonen

Lisää kommentti


Turvakoodi
Päivitä